Home Mental träning Hämta kraften där kraften finns

Hämta kraften där kraften finns

by Charlotta

Mindfulness innebär att uppleva det som händer i stunden utan att döma. Men vad gör man om stunden känns så förfärlig att man inte ens med den bästa vilja kan hitta något att njuta av och det sista man vill är att uppleva den mer än nödvändigt?

Ja, i så fall så är kanske inte mindfulness det bästa verktyget i verktygslådan att ta till. Men det finns ingen anledning till oro för det finns andra verktyg.

Om nuet inte tillför något till hur du mår så är det fullt tillåtet och till och med att rekommendera att rikta blicken både framåt och bakåt för att hämta de krafter och den inspiration man behöver för att orka härda ut medan man tar sig ur den jobbiga perioden.

Det betyder inte att man ska förlora sig i nostalgiska drömmar om hur bra allting var förr och hur dåligt allting är nu, men man kan tänka tillbaka till en period i livet när man måde bra, var frisk, kände sig stark, målmedveten, framgångsrik, ostoppbar eller lycklig.

De minnena och känslorna som hör till kan man använda som en bekräftelse och inspiration för sig själv att man har förmågan och kapaciteten att känna så, att man har gjort det tidigare och kan göra det igen, och att det som händer just nu bara är en övergående fas.

En påminnelse för själen att det är möjligt att må så bra, att känna sig så stark och att göra så mycket roliga och spännande saker, och att allting är en process och att inget varar för evigt, utan de goda dagarna inte är så långt borta som man kanske tror ibland.

På motsvarande sätt kan man använda tankar på framtiden som inspiration och motivation, allt roligt och intressant som man ska göra när den här sämre fasen är över, alla möjligheter som ligger framför en och allt spännande som ännu är oprövat.

Att utforska känslan av att komma ut på andra sidan och ha styrkan, visdomen och uthålligheten som den här erfarenhet har gett, och allting som finns att se fram emot. Att planera för framtiden gör att den känns närmre och mer verklig och kan vara en bra morot för att orka ta sig igenom ett påfrestande nu.

/Charlotta

4 comments

Lindus 8 november, 2016 - 11:06

Jag går i DBT där mindfulness är en av grundrerna. Mindfulness innebär att acceptera verkligheten som den är, utan att värdera den som bra/dålig fin/ful etcetera. Med tanke på att du skrev om detta vill jag informera så att inte felaktig information om mindfulness sprids.
“Mindfulness means paying attention in a particular way;
On purpose,
in the present moment, and
nonjudgmentally.”

Reply
Charlotta 8 november, 2016 - 11:39

Tack för ditt förtydligande Lindus, jag uttryckte mig slarvigt och har rättat till det. 🙂 Avsikten med inlägget var just att belysa att om den nuvarande stunden upplevs som så svår att man omöjligt kan hitta någon styrka i den, även om man gör sitt bästa för att inta ett icke-dömande förhållningssätt, så finns alltid möjligheten finna den styrka man behöver antingen i det som har varit eller i det som ska komma.
/C

Reply
Lindus 8 november, 2016 - 12:21

Tack själv Charlotta! Jag förstår tanken med inlägget men tänkte att det var lämpligt att informera om mindfulness, det är lätt att det missförstås. Begreppet ”Radikal Acceptans” kanske kan intressera dig? Det är något som ingår i mindfulness. Jag vill också passa på att tacka dig för en bra blogg och intressanta youtube klipp 🙂

Reply
Charlotta 8 november, 2016 - 13:58

Ja, jag upptäckte att jag hade varit lite snäv i tanken när jag skrev och bara fick med en av många möjligheter, så bra där att du uppmärksammade mitt misstag. 🙂 Radikal acceptans är intressant ur många aspekter, det första jag kommer att tänka på är att fler och fler av de metoder som länge funnits inom både coachingen och andligheten får nya namn och lyfts fram även inom psykologin. Det här med att ge efter (inte ge upp), acceptera och börja flyta med istället för att hela tiden kämpa emot är något som finns i de flesta gamla andliga läror. Det är spännande och väldigt tillfredsställande att se hur de olika disciplinerna vävs samman och lär av varandra. Tack för att du läser och tittar. 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI