Home Mental träning Hur man tar sig ur en mental svacka

Hur man tar sig ur en mental svacka

by Charlotta

Ingen har bara bra dagar, vi vet detta och ändå är det så mycket lättare att acceptera dipparna hos andra än hos sig själv. Så lätt att tro att den glättade yta man ser hos andra speglar hur det känns på insidan, samtidigt som man är smärtsamt medveten om att leendet på de egna läpparna bara är en fasad för att dölja mörkret på insidan.

Trots att vi vet att de jobbiga dagarna är en del av livet så kan de många gånger vara väldigt svåra att ta sig igenom. Det är så lätt att hamna i känslan av att det svåra kommer att vara för evigt, att det bara kommer att bli värre härifrån och att det inte längre finns några ljuspunkter alls.

Till en början är det bra skilja på om alla dagar känns mörka eller om det bara är enstaka dagar någon gång då och då. Är det alla dagar så kan det behövas andra metoder för att bryta mönstret, något du kan läsa om bland annat här och här.

Men om det bara händer ibland så är det kanske inte ens ett problem som behöver ”fixas”, det kan helt enkelt vara fullständigt normalt att känna sig låg emellanåt. Det jag gör med sådana dagar är att jag bara accepterar dem. Jag accepterar att idag är en låg dag, en dag för mental och själslig vila och återhämtning, och så sänker jag kraven på mig själv så långt det bara är möjligt. Vissa dagar nöjer jag mig med att andas.

Utöver det absolut mest nödvändiga så tar jag bort alla krav på att göra något ”vettigt” och väljer istället att göra enkla och okomplicerade saker som får mig att må en aning bättre, som att lyssna på musik, ta en promenad, läsa en intressant bok, besöka vänner eller se en bra film.

Jag påminner mig också om att en dålig dag inte betyder att det behöver komma fler dåliga dagar efter den. Jag tänker på den dåliga dagen som en parentes, och att nästa dag har helt nya förutsättningar.

Jag undviker alltså att gå igång på det dåliga. Jag lägger ingen energi på att analysera eller motarbeta de jobbiga känslorna utan bara låter dem komma, existera ett tag, och sedan dra bort igen. Hade jag gått igång på dem så hade sannolikheten varit mycket större att jag hade hållit kvar känslorna, att det dåliga hade växt och spillt över till nästa dag, och nästa.

Den dåliga dagen avslutar jag med ett mentalt avslut när jag lägger mig på kvällen, där jag tänker att nu är denna dagen slut, jag har fått den paus jag tydligen behövde och i morgon är en ny dag med en ny känsla.

Oftast känns det bättre igen dagen därpå, och skulle det inte göra det så tänker jag att jag nog behöver en dags själslig paus till, och så upprepar jag gårdagens mönster och räknar med att mörkret skingrats tills nästa morgon.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI