Home Mental träning Hur många minuter per dag…

Hur många minuter per dag…

by Charlotta

… ägnar du åt att tänka på dig själv, dina problem, svagheter, oro, hälsoproblem, ångest, brister, utseende, varför sa jag sådär, eller varför gjorde jag så och vad hade hänt om jag gjort annorlunda, osv? Rör det sig om 5 minuter, eller 15 minuter, eller 30 minuter, eller handlar det kanske om timmar?

Att tänka på sig själv på detta sättet är ett mönster, eller om man så vill en ovana, som behöver brytas. Inåtgående tankar drar ner energin och humöret medan utåtgånende tankar drar upp energin och humöret.

Utåtgående tankar som fokuserar på andra människor eller djur, eller på projekt och sociala aktiviteter, eller på sammanhang och situationer som ligger utanför den egna personen har en förmåga att vidga vyerna och lyfta sinnet.

På motsvarande sätt får inåtgående tankar oss att känna oss avskärmade, isolerade, ensamma och obetydliga, vilket kan leda till nedstämdhet och ångest.

Om du inte alls vet hur mycket tid du lägger per dag på att tänka inåtgående tankar så ta gärna en dag där du noterar tiden och räknar ihop. Blir det mycket tid så kanske du har hittat en trolig anledning till att livet känns tråkigare än det skulle behöva göra?

Ett sätt att bryta mönstret och träna bort den här ovanan är att bestämma sig för att begränsa de inåtgående tankarna till kanske 5 minuter åt gången. Efter det så sätter man stopp och slår bort alla inåtgående tankar som dyker upp.

Till en början kanske du behöver tillåta dig 5 minuter flera gånger per dag, men med tiden kanske du kan minska mängden till bara totalt 5 minuter per dag.

Som med alla vanor som ska brytas känns det ovant till en början. Bli inte förvånad om du hör dig själv tänka: ”Men vad ska jag då tänka på om jag inte ska tänka på mig själv?” För många har tankarna på den egna personen blivit som ett mantra som går på repeat i huvudet hela tiden och bara idén på att sluta med de tankarna känns oerhört främmande.

Men oavsett hur konstigt och främmande det känns så kan jag lova att du kommer att må bättre om du gör det. Det finns massvis med andra saker att tänka på, saker som gör dig inspirerad och engagerad och som du hittar i de utåtgående tankarna.

/Charlotta

2 comments

C 28 januari, 2017 - 12:47

Tack för att du finns!

Reply
Charlotta 28 januari, 2017 - 13:15

Välkommen hit C, och varmt tack för den fina kommentaren.❤️ Tack för att du läser! 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI