Home Mental träning Idioti

Idioti

by Charlotta

Du vet väl att en av definitionerna på idioti är att göra eller tänka samma sak om och om igen samtidigt som man förväntar sig ett annorlunda resultat. Något som kan vara bra att påminna sig själv om ibland när man undrar varför saker och ting inte förändras och blir bättre.

Så gör något nytt och ha en riktigt trevlig helg!

/Charlotta

4 comments

Caroline 9 mars, 2014 - 10:54

Hej! Jag skulle behöva vägledning för negativa tankar/känslor. Hur ska man bryta sig loss och tänka annorlunda? Hur kan man tänka när livet känns meningslöst och allmänt jobbigt? Jag brottas mycket med negativa tankar och det är mycket pga ätstörningar, hopplöshet över framtiden, ett jobbigt uppbrott och allmänt livet. Ibland känns allt så hopplöst och jag vet inte hur jag ska ”rädda” mig själv ifrån allt jobbigt? Hur kan man tänka? Tack för en inspirerande blogg!

Reply
Coachen 9 mars, 2014 - 13:24

Hej Caroline, tack för din fråga och dina vänliga ord om bloggen!

Av det du skriver förstår jag att du har det väldigt jobbigt och att du har svårt att hitta ljuspunkter i din vardag och saker som gör att livet känns meningsfullt.

Det du beskriver med känslor av meningslöshet, hopplöshet och att vara fast i en situation där man inte vill vara är tyvärr väldigt vanligt numera. Anledningarna kan variera men resultatet är detsamma, livet känns mörkt och jobbigt och upplevelsen är att man inte själv har förmågan att förändra utan att det skulle behöva hända något väldigt positivt för att knuffa in en på ett bättre spår är det man befinner sig på.

Det första steget till att må bättre är att inse och acceptera att de förändringar som krävs måste komma inifrån dig själv och inte utifrån. Jag vill börja med att berömma och gratulera dig till att du redan har tagit det steget och förstår att det är du själv som behöver starta förändringen du vill ha. Detta steget är för många det allra svåraste eftersom man ofta känner sig handlingsförlamad och som om det inte spelar någon roll vad man själv gör samtidigt som önskan att ”bli räddad” ur sitt elände är väldigt stark. Bra jobbat Caroline, du har redan tagit ett stort steg i rätt riktning! 🙂

När det handlar om att genomföra förändringar så är knepet att inte ta för stora tuggor. Det finns ett talesätt som säger att bästa sättet att svälja en elefant är en liten bit i taget, och det är precis så man ska tänka när man gör förändringar i sitt liv också. Du kan gärna ha en målbild av hur du vill att dit liv ska se ut om fem år och den bilden kan du kika på lite ibland för att påminna dig om vad som är belöningen för ditt arbete, men i din vardag så är det inte den bilden du ska mäta dig mot för då blir skillnaden alldeles för stor och det är lätt att tappa modet. Fokusera istället på de små sakerna, de sakerna som är små, små framsteg för dig även om de inte innebär någon jättestor förändring. För det är de små stegen som när de blir många så småningom kommer att växa till stora förändringar när du tittar i backspegeln. Så tänk inte för mycket på framtiden och inte heller på det som har varit och jämför dig absolut inte med andra, för det här är ditt liv med dina förutsättningar och dina utmaningar. Så lägg din energi på att göra varje dag så bra du kan utifrån de förutsättningar du har och gläds åt varje litet steg i rätt riktning.

Jag skulle vilja föreslå en övning för dig som du kan göra om du tycker det känns rätt. Det första du ska göra då är att skriva en lista på allt det som du upplever tynger ner dig och som gör livet svårt. Sätt alla de sakerna på pränt även om det kan vara jobbigt, och skulle du bli ledsen när du skriver listan så tillåt dig själv att gråta över allt det jobbiga som gjort dig så illa. Att gråta är renande och läkande så det är bara bra att släppa ut det. När du är klar med listan viker du ihop den och stoppar den i ett kuvert eller en ask eller liknande och lägger undan den någonstans. Kanske i en skrivbordslåda eller en låda i garderoben eller något. När du lägger undan listan ska du göra det med en känsla av att du lägger undand alla problemen, att allt det där är nu bakom dig och att du tar nya tag för att börja skapa ditt nya liv. Denna lista ska du inte ta fram och läsa igen förrän om kanske ett halvår eller så, när du har kommit en bit på väg och vill kunna jämföra med precis hur dåligt du mådde tidigare.

Nästa steg är att börja leta i din vardag efter positiva saker, saker som känns lite bra, som kanske får dig att le, saker som du lyckas med och gör bra eller som i alla fall inte känns dåliga. Notera dem under dagen och varje kväll innan du går och lägger dig skriver du ner en lista med det som du gjort bra och det som känts bra under dagen. Den här listan kan du gärna ha i ett kollegieblock eller liknande så du bara vänder upp en ny sida för varje dag, och här kan du gärna gå tillbaka och titta på dagarna som gått och notera att du hittar fler och fler positiva saker efterhand som dagarna går, för det kommer du att göra det kan jag lova. 🙂

Vi är så tränade i att fokusera på negativa upplevelser och på saker som vi saknar och har brist på att vi behöver träna oss i att se det positiva och att uppmärksamma allt det som vi faktiskt har. Hjärnan är så kontruerad att den väljer de invanda spåren eftersom det är enklast, så det tar lite tid att programmera om tankebanorna till att fokusera på bra saker istället för dåliga, men det går så ge inte upp även om det känns motigt i början.

Dina tankar är det mest kraftfulla du har och de kan verkligen ändra ditt liv både till det sämre och till det bättre. Nu har du provat på det sämre, så nu är det dags för det bättre! Har jag varit otydlig eller det är något du undrar så bara fråga, och berätta gärna hur det går för dig. Jag vet att du kan klara det och det tror jag du också vet innerst inne.

Kram! 🙂

Reply
Simone 7 december, 2016 - 09:50

Hej!
Sitter och läser om det du skrivit om självkänsla för jag behöver öva upp min och fastnade för det här svaret till Caroline. Det känns som om du talade till mig oxå.

Reply
Charlotta 7 december, 2016 - 11:37

Då var det säkert meningen att även du skulle läsa det svaret Simone. 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI