Home Mental träning Konsten att inte misströsta

Konsten att inte misströsta

by Charlotta

Det är så lätt att tappa tron på att det man har tänkt sig faktiskt ska gå vägen, eller att det som är svårt och jobbigt trots allt ska bli bra till slut, så hur gör man för att inte misströsta? Hur gör man för att inte ge upp och tänka ”nu skiter jag i det här” eller ”hur kunde jag var så dum att jag trodde det skulle gå” eller något lika uppgivet? För det är precis i de tankarna det är så väldigt lätt att hamna när något inte går som man hade tänkt sig.

Ofta så går man och funderar på att göra en förändring väldig länge, man är tveksam om man ska, om det är det bästa, om det är rätt tid, om man har rätt förutsättningar, om man kommer att klara av det, vad omgivningen ska säga och så är man rädd för att misslyckas.

De flesta gånger tar man sig kanske inte ens förbi det stadiet för där är för många osäkra parametrar och i slutänden känns det enklare att låta bli, men om man faktiskt bestämmer sig för att ge det ett försök, att planera efter bästa förmåga och göra så gott man kan, så kan man ge sig sjutton på att det inte går som man hade tänkt sig. Något går fel, det fungerar inte, och missmodigt ger man upp och tänker att ”det var väl det jag visste, det var sista gången jag trodde på att något faktiskt kan fungera”.

Men måste det verkligen vara så? Är livet förinställt på att så fort man vågar prova något nytt och trampar utanför den vanliga kostigen så ska det gå åt skogen? Nej inte alls, problemet är bara att man ger upp för snabbt.

Många gånger är man så osäker i sitt beslut från första början, inte sällan för att omgivningen varit väldigt generösa med att berätta om sina egna misslyckanden och om hur liten sannolikheten är att man själv ska lyckas, så när man väl sätter igång är man praktiskt taget redan inställd på att ge upp. Men det handlar också om hur man hanterar motgångarna, för motgångar kommer alltid, men de behöver inte betyda att det är lika bra att lägga ner, utan det kanske bara behövs en mindre justering av planen.

Så här kommer mina knep för att inte börja misströsta när något inte går som du vill:

  • Räkna med att du kommer att stöta på hinder, det är väldigt sällsynt att något går helt smärtfritt och skulle det göra det så kan det få komma som en trevlig överraskning.
  • Problem på vägen betyder inte att ditt mål är fel, det betyder bara att du behöver tänka om i vissa avseenden vad gäller vägen dit.
  • Även om ingen du känner har lyckats med det du försöker göra så finns det ändå möjlighet att just du kan lyckas. Dina förutsättningar är unika och de andra kanske gav upp alldeles för lätt.
  • När det känns motigt så fastna inte i tankar kring hur långt du har kvar innan du når ditt mål, fokusera istället på hur långt du redan har kommit från där du startade.
  • Det enda säkra sättet att aldrig nå sina mål är att inte ta första steget.

/Charlotta

3 comments

Angie 29 oktober, 2014 - 22:06

Hej coachen och TACK för den här underbara överlevnadsguiden. Dina texter är verkligen fantastiskt bra.
Jag blev deprimerad för snart två år sedan och är väl egentligen inte tillbaka till 100% (dock mår jag bättre än förut, när det var som värst). Det påverkade också min självkänsla något enormt. Jag som alltid varit så stark och duktig och driven var nu jätteskör, bara grät och klarade ingenting alls. Och det här hänger liksom kvar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att ta mig ur det. Jag har den här mycket dåliga ovanan att jämföra mig själv med ”alla andra”. Heeela tiden. Jag försöker att ta bort instagram och facebook osv ur mitt liv men det är svårt. Och så skäms jag samtidigt lite för att jag inte kan hantera de där sociala medierna som (återigen) ”alla andra” kan hantera.

Och vad jag än gör i mitt liv så tänker jag på vad andra människor tycker om det. Jag tog studenten nu i våras och det blev ganska mycket prestige bland mina klasskompisar vad livet efter gymnasiet skulle innehålla. Och jag kan inte släppa de tankarna. Tänker liksom hela tiden: skulle andra bli avundsjuka på det jag gör just nu? Vad gör alla andra med sina liv? Vad ”ska” man göra med sitt liv för att vara lyckad? Jag önskar jag bara kunde lyssna mer inåt och säga till mig själv att JAG är drottningen i MITT land, i mitt liv. Att jag först och främst ska lyssna på mig själv. Men att det kunde vara så jäkla svårt trodde jag inte…

Har du några tips till mig? Något bra sätt att tänka för att släppa jämförelsebiten och bara fokusera på vad jag vill med livet?
Tack igen för din blogg och ha det så bra!

Reply
Coachen 30 oktober, 2014 - 11:41

Hej Angie, varmt tack för ditt trevliga och uppskattande inlägg!

Det gläder mig att höra att du har kommit förbi det värsta och att du börjar må bättre igen efter depressionen. Depression kan ju ha många olika orsaker men ofta hänger det i alla fall delvis ihop med de tankemönster vi har och en stor del av att bli frisk igen handlar om att lära sig tänka annorlunda. Av det du skriver är det tydligt att du redan har insett detta och att det är något du tänker på och försöker jobba med vilket är jättebra, att det sedan går lite trögt är egentligen inget att oroa sig över (även om det är tråkigt) eftersom det tar tid att förändra tankemönster. Just tankarna kan vara det som är allra svårast att förändra eftersom mycket sker omedvetet, men det är också det som kan ger allra störst effekt på både livet och hälsan. Jag ska ge dig några tips och tankar som jag hoppas du kan ha nytta av.

– Först vill jag tipsa dig om några inlägg på Överlevnadsguiden som jag tror du kan ha nytta av: ”Varje steg är viktigt – ta ett i taget”, ”Tuppa till dig” och ”Bekräftelsebehov”. Inlägget om bekräftelsebehov kan ge dig insikt i hur ”alla andra” har det, de som postar en massa fantastiska inlägg på Facebook och Instagram och vars liv verkar vara så perfekta. Sannolikheten är stor att den bild de visar upp inte är helt sanningsenlig och att de har sina egna demoner att brottas med.

– Du har 100% rätt när du skriver att det är fullständigt meningslöst att jämföra sig med andra och att det istället är du som ska vara drottning i ditt eget land, problemet är nog att du inte riktigt tror på de orden själv. Än! Håll fast vid de tankarna och träna på att se dig själv som drottning i ditt eget land, och varje gång dina tankar drar iväg åt fel håll så fråga dig själv vad som fick dem att göra det, hur det påverkar dig och om du har något att vinna på att de tänka de negativa tankarna. Genom att ifrågasätta dina egna tankar så uppmärksammar du dig själv på dina negativa tankemönster och det kommer att göra det lättare och lättare att välja bort dem när de kommer.

-Acceptera att det tar tid att läka och tillåt dig att känna dig skör och ledsen om du behöver det, men ansträng dig samtidigt för att inte fastna i det. Till en början kan det räcka att du då och då tar dig ur den känslan och försöker hitta fram till en känsla av styrka och självförtroende. Så småningom kan du befinna dig längre och längre i den starka känslan och mindre och mindre i den sköra. Kräv inte av dig själv att det ska gå fort utan låt det ta den tid det tar.

– Slutligen vill jag föreslå två övningar som jag tror skulle kunna hjälpa dig. Det första jag föreslår att du gör är att du lägger papper och penna vid sängen, och varje kväll innan du går och lägger dig så skriver du ner allting bra som du gjort under dagen. Och även de små sakerna räknas! Det kan t ex vara att du står upp för dig själv i ett samtal, att du lyckas skjuta bort en negativ tanke som skulle gjort dig ledsen, att du vågade något som du tycker är obehagligt, att du gjort något positivt för någon annan, att du klarat en hel dag utan att bli ledsen osv. Skriv ner allt på pappret innan du går och lägger dig och läs igenom det på morgonen efter. När du läst igenom det på morgonen säger du till dig själv ”Jag är en stark och fin människa som förtjänar det bästa.” Sedan gör du om samma sak igen på kvällen och nästa morgon. Det här är ett tydligt sätt att bekräfta dig själv och ge dig beröm för vilken stark och fin person du är och du ska se att det gör skillnad om du håller på ett tag. Den andra övningen är att du föreställer dig hur det går band eller rep från din kropp ut i världen till en massa olika människor, händelser och platser som du har relationer till. De banden symboliserar att människor, händelser och platser som du varit i kontakt med kan ligga kvar i ditt undermedvetna och dra energi från dig. Om du t ex har träffat en person som fick dig att må dåligt så kan det vara svårt att bara släppa händelsen och gå vidare, istället bär man ofta det med sig länge, länge efteråt och det kostar energi och påverkar dig negativ på många plan. Föreställ dig de här banden som i ena änden sitter fast i dig och i andra änden i det som drar energi från dig, och tänk dig sedan att du kapar alla banden till det som påverkar dig negativ. När du kapat alla banden dra in ett djupt andetag och andas sedan ut igen samtidigt som du släpper alla spänningar. Det kan du göra genom att du tänker dig att du tar ett svärd och hugger av dem, eller att du tänder eld på dem och bränner bort dem eller att du knyter upp en knut och bara släpper iväg den, gör det som känns bäst för dig. Den här övningen bör du göra minst en gång om dagen men gärna oftare och så fort du känner att något drar ner dig.

Lycka till och hör gärna av dig igen om något är otydligt eller känns konstigt eller bara för att berätta hur det går för dig.

/Coachen

Reply
Att förbereda sig inför högskoleprovet | Utbildning 29 januari, 2015 - 13:13

[…] Misströsta inte om det inte gick bra första gången. Det är många som gör provet upprepade gånger. Det är bara att öva dig på de delar där det gick sämre och prova igen. […]

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI