Home Mental träning Styr du dina tankar eller styr dina tankar dig?

Styr du dina tankar eller styr dina tankar dig?

by Charlotta

Vilka fem saker eller personer lägger du mest tankeenergi på? Gör en mental lista över de fem tankar som oftast finns i ditt medvetande så väntar jag så länge.

Av de fem tankarna du listade, hur många är något som du inte gillar? Något som får dig att känna stress, olust, frustration eller på annat sätt obehag. Ungefär hälften kanske?

Tyvärr är vi människor funtade så att tankarna gärna går till det som skrämmer oss mest eller som vållar störst problem i våra liv, precis som om vi med tankens kraft skulle kunna trasa sönder problemen och få det dåliga att försvinna.

I grund och botten handlar det naturligtvis om problemlösning, ambitionen är att vi genom att tänka på problemet ska lyckas klura ut en lösning och få problemet att försvinna. I verkligheten så blir det dock gärna så att problemen inte låter sig lösas så enkelt, och eftersom ingen lösning har hittats fortsätter hjärnan att mala vidare samma meningslösa information om och om igen.

Det som händer då är att frustrationen över att inte hitta någon lösning får oss att må sämre och sämre, att bli mer och mer stressade och oroliga och så småningom kan vi både börja ifrågasätta och nedvärdera oss själva och känna av fysiska besvär till följd av det ständiga stresspåslaget.

Att tänka på något negativt drar oändligt mycket energi, energi som skulle kunna gå till andra, mycket mer produktiva tankar, tankar som får oss att må bra istället. Och det är precis där lösningen ligger.

För lika lite som vi löser problemet genom att inte göra något åt det, lika lite löser vi det genom att låta det mala i tankarna. Men genom att inte tänka på det alls så kan vi, i alla fall till viss del, få upplevelsen av problemet att minska. På samma sätt som det vi ger vår energi förstoras, så förminskas det som vi inte ger någon energi alls.

Har du problem som för närvarande inte har någon lösning så bestäm dig för att det är dags för dem att flytta ut från dina tankar och ge plats för trevligare saker. Saker som inte går att påverka eller förändra just nu så förtjänar inte din energi. Att lägga energi på den typen av problem gör inte situationen bättre utan sämre.

Dessutom är det inte ovanligt att medan man själv fokuserar på trevligare och mer produktiva saker så löser tiden problemen åt en.

/Charlotta

9 comments

tree 28 juni, 2016 - 13:21

Kloka ord men hur bryter jag tankarna?

Reply
tree 28 juni, 2016 - 13:23

Kloka ord men hur ska jag göra för att bryta tankarna? Jag ältar och ältar och tankarna blir bara värre och värre.

Reply
Charlotta 28 juni, 2016 - 13:33

Hej tree, välkommen hit! Här är ett tidigare inlägg om hur man kan träna sig att ta kontroll över tankarna.
/C

Reply
Marie 29 juni, 2016 - 06:05

Problemet är väl att det är svårt att just hitta dessa positiva trevliga tankar, jag vet helt enkelt inte vad jag ska tänka på istället? Visst finns det mycket o se fram emot men just det där vardagliga stresstänket ”när ska han höra av sig?” Kolla mobilen 150 ggr per dag. Det är väldigt svårt o byta ut det mot ngt annat, vad ska jag istället fantisera o tänka på? Tex om jag ser fram emot en rolig konsert i aug, det är en dag, en händelse, inget som passerar mina tankar mer än ”det ska bli trevligt” sen lägger jag det åt sidan. Medan ältandet över en kille kan existera en hel dag. Svårt det här…

Reply
Charlotta 29 juni, 2016 - 09:40

I sådana fall kan det vara en riktig ögonöppnare att ta ett steg tillbaka och se på vad som egentligen händer. Du lägger all din energi och tankekraft på någon utanför dig själv, någon som du inte ens vet om personen är intresserad av dig. Du slösar bort timmar, dagar och veckor på någon som sannolikt inte ägnar dig en tanke, tid som du kunde lagt på att utveckla dig själv och ditt eget liv istället. Tid som du kunde ägnat åt att börja med en ny hobby som ger dig en massa glädje, att starta upp en sidoverksamhet med något du brinner för och som kanske har potential att så småningom bli en inkomst, tid som du kunde lagt på att läsa intressanta böcker om spännande ämnen som hade fått dig att växa som människa, tid som du kunde tillbringat med familj och vänner för att fördjupa era relationer och verkligen ha glädje av varandra. Men istället lägger du all din ytterligt värdefulla tid och tankekraft på någon som inte ens har visat att han faktiskt vill vara en del av ditt liv, det är lite samma sak som att spola ner pengar i avloppet. Hur länge tänker du hålla på med det?
/C

Reply
Marie 29 juni, 2016 - 09:49

Ja du det är en bra fråga. Det är bara så svårt o sluta. Jag hade absolut kunnat fördjupa mina relationer till vänner o familj o försöka läsa böcker men det där med o hitta en ny hobby är otroligt svårt. Tycker ofta just det dyker upp som förslag i sånna här sammanhang men det är lättare sagt än gjort att hitta en hobby som vuxen. Avundas människor som fördjupar sig i husdjur, foto, skapande, golf o andra idrotter o intressen. Det känns faktiskt som att jag saknar något o göra på fritiden. Jag tränar 3-4 dagar i veckan för att jag måste, inte för att det e speciellt kul. Nån gång mitt i veckan gör jag ngt socialt med nån vän, middag, after Work eller liknande o samma på helgen. Men jag har inga riktiga fritidsintressen.

Reply
Charlotta 29 juni, 2016 - 09:59

Då tror jag det är det du ska ägna dina tankar åt istället. Vad är du egentligen intresserad av? Vad skulle vara kul att prova på? Vilka talanger skulle du vilja utveckla, eller hur skulle du kunna ta reda på vilka talanger du har? Vilka möjligheter finns där du bor, vilka föreningar, organisationer, kurser osv, och vilka av dem skulle du kunna tänka dig att testa? Gör det till en hobby att hitta en hobby, att utforska så många olika saker som möjligt, tills du hittar något som är tillräckligt kul och fängslande för att fånga dig.
/C

Reply
kathleen 3 oktober, 2019 - 23:16

hej. jag vet inte om mina tankar styr mig, men någon har sagt det till mig så jag googlade och kom in på din sida. jag började tänka på 5 saker. jg kan först berätta att jag har psykisk ohälsa, bor på stödboende, 34 år, förtidspensionär, blir lätt extremt stressad, är alltid spänd. mina tankar har över lång tid varit detsamma + tillägg. det handlar om dem vardaglliga sakerna, diska, duscha, tvätta, och att jag vill be om hjälp för att jag mår dåligt, jag kan liksom inte ta mig för att ens ringa ett samtal just då, hur ska jag förklara? vad ska jag säga? till slut får jag bara tankestopp. och såhär rullar det på, om och om igen, flera gånger om dagen, jag kan bli fri från tänkandet stundvis, som nu, det är därför jag kan skriva. vad är det för fel på mig. mvh kathleen

Reply
Charlotta 4 oktober, 2019 - 09:49

Hej Kathleen, välkommen hit! Att ta kontroll över tankarna är en form av mental träning och all mental träning är en process som tar tid. Hjärnan föredrar att jobba på samma sätt som den alltid har gjort så vill man ändra på något kommer man att till en början möta motstånd, man kan beskriva det som att hjärnan är lat och hellre fortsätter i samma spår, så man behöver vara bestämd med den förändring man vill genomföra och ha tålamod med sig själv. Det är min erfarenhet att om man har mycket besvärande tankemönster som leder till ångest och är allmänt handikappande så finns det ofta en fysisk orsak bakom och då behöver man ta tag i den först för annars har man väldigt liten chans att lyckas med mental träning. Olika former av låggradiga förgiftningar som t ex toxiska metaller, mykotoxiner, parasiter och kroniska virus kan skapa så stor obalans i kroppen och hjärnan att det i praktiken blir omöjligt att ta kontroll över tankarna. I de fallen behöver man börja med att ta reda på vad det är som belastar kroppen och sedan avgifta det så att kroppen kan läka. När det blir lugnt i kroppen blir det också möjligt att stilla tankarna. Du hittar ett inlägg om det här.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI