Home Mental träning Styrketräning för hjärnan gör dig lycklig

Styrketräning för hjärnan gör dig lycklig

by Charlotta

Varje gång du tänker en tanke så överförs en nervimpuls, eller synaps, från en nervcell till en annan nervcell i din hjärna. Mellan nervcellen som sänder ut synapsen och nervcellen som tar emot synapsen finns det ett tomrum, ett tomrum som i just den stunden överbryggs av synapsen och gör det möjligt för din tanke att passera mellan de båda nervcellerna.

Om du tänker samma tanke ofta så kommer avståndet mellan de båda nervcellerna att minska för att underlätta. Hjärnan anpassar sig för att tillgodose dina behov på bästa sätt genom att snabba upp tankeprocessen men också genom att öka sannolikheten för att just den typen av tankar tänks.

Din tankar formar alltså din hjärna, och detta är både bra och dåliga nyheter. Dåliga för att om du har tänkt samma negativa tankar under lång tid så har din hjärna haft god tid på sig att bli expert på just de tankarna och det är till de tankarna hjärnan går per automatik för det är det den är van vid och så himla bra på. Den goda nyheten är att det går att träna om hjärnan, att även om du börjar i uppförsbacke med en hel hög med invanda tankemönster som hjärnan väljer nästan av sig själv, så går det att med medvetna tankar träna upp nya synapser med annat innehåll och låta de gamla falla i glömska.

Det här betyder att om du ägnar dina dagar åt att klaga, vara missnöjd, känna hopplöshet och andra negativa tankar så innebär det i praktiken att du bygger en hjärna som prioriterar och stödjer negativa tankar och dåligt mående. Något som du dagligen bygger vidare på och befäster starkare och starkare.

Om du å andra sidan ägnar dagarna åt att glädjas åt livet, vara tacksam, lycklig och andra positiva tankar så bygger du istället en hjärna som prioriterar den sortens tankar och som stödjer välmående. Så om dina mest vältränade synapser är bra på fel sorts tankar är det dags att träna upp nya synapser med trevligare innehåll.

Vilka nya synapser vill du träna upp? När du sitter på bussen, i bilen, på jobbet, när du tränar, klappar hunden, när du ska sova, så fort du har tid att tänka en egen tanke och nästan vad du än håller på med för övrigt så kan du passa på att träna dina synapser genom att tänka på hur bra allting egentligen är. Och oroa dig inte om det känns helt fel och osant till en början, för det har inget att göra med hur livet ser ut i verkligheten eller vilka möjligheter du har, det handlar bara om att dina positiva synapser är otränade och att de vältränade negativa försöker ta över tanken.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI