Home Mental träning Ta kontroll över de negativa tankarna

Ta kontroll över de negativa tankarna

by Charlotta

Vet du ungefär hur många minuter per dag du ägnar åt att tänka på dig själv? På dina problem, dina svagheter, vad du oroar dig för, hur du känner dig, på begränsningar, ditt utseende, att undra varför du sa sådär eller varför du gjorde så och vad hade hänt om du gjort annorlunda? Rör det sig om 5 minuter, 15 minuter, 30 minuter eller handlar det kanske om timmar?

Att tänka på sig själv på detta sättet är ett mönster, eller om man så vill en ovana, som går att bryta och som behöver brytas om man ska ha en chans att finna mer glädje i livet. Tankar som kretsar kring egot kallas ibland för inåtgående tankar medan tankar som rör saker och händelser utanför en själv benämns utåtgående tankar.

Utåtgående tankar som fokuserar på andra människor, djur och natur, på projekt och sociala aktiviteter eller på sammanhang och situationer som ligger utanför den egna personen drar upp energin och humöret och har en förmåga att skapa engagemang, att vidga vyerna och lyfta sinnet.

På motsvarande sätt drar inåtgående tankar ner energin och humöret och får oss att känna oss avskärmade, isolerade, ensamma och obetydliga, vilket lätt kan leda till nedstämdhet och ångest.

Om du inte vet hur mycket tid du lägger på att tänka inåtgående tankar så ta gärna en dag för att notera tiden och räkna ihop. Blir det mycket tid kanske du har hittat en anledning till att livet känns svårare och tråkigare än det skulle behöva göra.

Ett sätt att bryta mönstret och träna bort den här ovanan är att bestämma sig för att begränsa de inåtgående tankarna till 5 minuter åt gången. Efter det så sätter man stopp och slår bort alla inåtgående tankar som dyker upp och ersätter dem med utåtgående tankar istället.

Till en början kanske du behöver tillåta dig 5 minuter i timmen eller i alla fall flera gånger per dag, men med tiden kanske du kan minska mängden till bara totalt 5 minuter per dag. Skillnaden i hur man upplever sig själv och livet brukar vara stor när man gör den förändringen.

Som med alla vanor som ska brytas känns det ovant till en början. Bli inte förvånad om du hör dig själv tänka: ”Men vad ska jag då tänka på om jag inte ska tänka på mig själv?” För många har tankarna på den egna personen blivit som ett mantra som går på repeat i huvudet hela tiden och bara idén att sluta med de tankarna känns oerhört främmande.

Men oavsett hur konstigt och främmande det känns så kan jag lova att du kommer att må bättre om du gör det. Det finns massvis med andra saker att tänka på, saker som gör dig inspirerad och engagerad och som du hittar i de utåtgående tankarna, och har du inte en aning om vad som gör dig inspirerad och engagerad så har du alla möjligheter att ta reda på det nu.

/Charlotta

18 comments

Annica 14 april, 2019 - 15:44

Dina kloka ord ger mig styrka. Jag är på väg ur en trist separation och förvånas över hur ”enkelt” det är att älta samma sak om och om igen. Jag är en positiv person i grunden men detta var en resa jag inte räknat med. Tack för dina kloka ord.

Reply
Charlotta 14 april, 2019 - 15:52

Tack Annica för att du läser och delar med dig av din upplevelse. Att fastna i tankemönster är det lättaste som finns, det är faktiskt det vår hjärna gör alldeles av sig själv om den får härja fritt. Det krävs en aktiv och medveten handling för att tänka nya tankar medan det inte krävs någonting alls för att fortsätta tänka de gamla, enda trösten är att det blir lättare och lättare att byta spår desto mer man tränar på det.
/C

Reply
Ann-Sofi 14 april, 2019 - 16:07

Skrämmande hur väl det här stämmer in på mig och då har jag ändå blivit betydligt mer medveten de senaste åren. Och nu har jag även börjat inse att jag kanske är väldigt mycket ego-fixerad. Jag vill inte vara det!

Jag känner mig ofta stressad, hur jag ska få ihop veckorna, hur jag ska hinna planera in allt, men ibland vet jag inte vad ”allt” är. Kanske en tankfälla…
Tack för din text, den hjälper för jag vill absolut inte bli bitter.

Reply
Charlotta 14 april, 2019 - 16:40

Att bli medveten är första steget, sedan behöver förändringarna få komma lite i taget så att resultatet kan bli permanent.
/C

Reply
Helena 10 oktober, 2020 - 10:39

Hej Charlotta!
Jag är extrem känslig person som tar till mig allt jätte lätt.
Allt som är dåligt så att säga.
Mitt problem för mig är att jag är så rädd för mina känslor som är rädsla och ångest och mina tankar.
Jag blir helt uppslukad av nåt som känns obehagligt i kroppen.
Jag är extremt rädd för att få psykos eller hamna på psyket.
Vet ej varför men det är min största rädsla.
Jag är utmattad och i akut fas av utmattningen och får konstiga känslor av plötsligt rädsla och ångest som bara kommer pang på. Som igår, var ensam hemma och skulle bara göra en sak och kollade genom fönstret och blev så fruktansvärt rädd, för jag vet inte ens vad. Typ mörkret, kanske att nån skulle stå utanför, fick sån känsla bara av obehag som jag inte förstod och så började tankarna snurra på för fullt. Försökte tänka på vad var det som hände nyss?! Och jag blev ännu mera rädd och ångesten bara växte. Och växte.
Plötsligt blev jag livrädd för allt som pågick inom mig.
Så började jag tänka på att det kanske är psykos, eller att jag har fått vanföreställningar eller nåt liknande. Gör har aldrig upplevt det på det sättet. Försökte förstå vad det var som hände.
Tankarna och känslorna bara blev värre och värre. Jag gick in i känslan så mycket så det kändes så äkta allt. Som att jag inte var mig själv längre. Som att jag kommer att få det som jag fruktar eller kommer att få det. Började googla åter igen på psykoser för 100 gången och ville ha svar. Jag fattade inte vad som hände med mig riktigt, att jag blev rädd på det sättet och av ingenting.
Så till slut sov jag knappt nånting i natt och mina rädslor är stora och väldigt skrämmande.
Försökte tänka annorlunda genom att det blev som det blev och jag fick ångest och att jag behöver inte veta varför det blev så här för jag kommer ändå inte hitta någon svar på detta.
Det kom en skrämmande känsla och sen tankar och sen kunde jag väll låta bli att förstora upp allt och se hur det kommer bli.
Tänker på detta och kan inte släppa tanken på det och försöker verkligen att inte bry mig. Utan bara låta det vara. Andas, meditera, och bara låta mig vara men det går inte så bra.
Förstår inte hur jag kan bli så rädd för vad som dyker upp inom mig, känslor och tankar. Har aldrig haft psykos innan och förstår inte varför detta är min största rädsla.
Har du några tips till mig hur jag kan ändå lugna ner mig och inte gå in i de känslorna och tankarna på det sättet.
Mvh Helena

Reply
Charlotta 10 oktober, 2020 - 12:34

Hej Helena! Det du upplever är naturliga symptom på när kropp, känslor och tankar är i stor obalans. Kroppens obalanser driver på känslomässig skörhet och osunda tankar, den känslomässiga skörheten förstärker de osunda tankarna och de osunda tankarna förvärrar kroppens obalanser och den känslomässiga skörheten. Det hela är en ond cirkel, eller i värsta fall en nedåtgående spiral, som kommer att fortsätta tills du bestämmer dig för att bryta den.

Det är tre olika situationer inblandade här och för att få bäst resultat behöver du jobba med alla tre.

Den första är kroppens obalanser. Ångest, panikångest och katastrotankar är mycket ofta kopplade till låggradiga förgiftningar av kroppen. Hur mår din lever och dina tarmar, har du kollat upp om du är belastad med parasiter, mykotoxiner, latenta virus eller toxiska metaller? Den typen av fysiska belastningar kan påverka psyket väldigt negativt. Har du kollat upp din näringsbalans? Näringsbrister kan också göra dig mer känslig för känslomässig skörhet och destruktiva tankar.

Den andra är dina tankemönster. Börja analysera dem för att upptäcka mönster och samband. Vilken typ av tankar drar iväg med dig åt fel håll? Hur kan du göra för att bli uppmärksam på dem så fort du tänker dem? Vilka tankar ska du välja att tänka istället i det läget? Vilka tankar gör dig lugnare istället för räddare? Jag ahr skrivit lite om katastroftankar här.

Den tredje är din självkänsla, ditt självvärde och din trygghet i ditt jag. Detta handlar om din kontakt med ditt högre jag, om vetskapen att du är en högdimensionell ljusvarelse som för närvarande lever ett jordliv i en fysisk kropp. Det handlar om övertygelsen om att du alltid är uppkopplad mot den kärlek och information som finns i högre dimensioner, delse genom ditt högre jag men också genom dina guider, att du aldrig är ensam eller övergiven utan alltid omhuldad och älskad av dem som vill ditt allra bästa. Detta är något du behöver ägna dina tankar åt dagligen, helst fler gånger per dag, genom att utforska den sidan av dig själv, samtala med dina guider, sitta med dig själv och dem i stillhet och bara vara i din egen energi.

Den förändring du vill uppnå sker inte över en natt men ju snabbare du börjare desto snabbare kommer du att börja märka resultat.
/C

Reply
Helena 10 oktober, 2020 - 13:00

Tusen tack för ditt svar!
Har endast kollat massa blodprover på vc och inget annat.
Ska göra det andra med.
Det är fruktansvärt hur man mår när man svepas med av sina dåliga, skrämmande tankar och känslor. Då blir man typ det man tänker, så sant känns det.

🦋

Reply
Charlotta 10 oktober, 2020 - 13:07

Sjukvårdens prover är till liten eller ingen nytta i den här typen av situationer, de testar bara en bråkdel av det som behöver testas och deras mätmetoder är för trubbiga för att ge tillräckligt med information. Ta hjälp av en skicklig alternativterapeut, en näringsterapeut för näringsstatusen, och om du vill en Body Code-terapeut, frekvensterapeut eller homeopat för resten.

Du blir alltid det du tänker, det är så kroppen fungerar och det är så attraktionslagen fungerar. Dina tankar formar ditt liv och din hälsa, att tillåta tankarna att löpa amok är alltså ingen bra idé. Att bemästra sina tankar borde vara det första man får lära sig som barn i skolan, men nu är det inte det (än) så vi behöver lära oss själva det i vuxen ålder istället.
/C

Reply
Charlotta 10 oktober, 2020 - 13:11

Jag vill också rekommendera starkt att du börjar lyssna på Tina Spaldings videoserie ”40 days and nights with Jesus”. Den har ingenting med religion att göra men skulle kunna göra underverk för dig vad gäller att bygga upp tilliten till dig själv och livet. Här är introduktionsvideon.
/C

Reply
Helena 10 oktober, 2020 - 13:17

Tack så hjärtligt 🙏🏻

Reply
Helena 10 oktober, 2020 - 18:52

Hej igen!
Har en fråga om du vet någon i Göteborg man kan ta såna prover och kolla allt.
Kollade själv på nätet men vet inte riktigt vad jag ska söka.
Finns olika prover, olika namn på saker som jag inte förstår mig på. Tänkte på näringsstatus?? Något annat än det?
Tack så mycket

Reply
Charlotta 10 oktober, 2020 - 19:11

Tyvärr känner jag inte till vad som finns i Göteborg men jag kan googla och se vad jag hittar.
/C

Reply
Charlotta 10 oktober, 2020 - 19:32

Jag listar några alternativ här som ser bra ut. Det du bör göra är att gå in på varje länk och läsa om terapeuterna och det de gör och känna efter om du får lust att gå dit eller inte. Du behöver inte förstå vad de skriver om sina metoder utan det viktiga är vilken av dem som du får en bra känsla för. Den som tilltalar dig mest föreslår jag att du bokar tid hos.❤️
https://www.ifmkliniken.se/ifm-kliniken-i-goteborg/
http://www.elme.eehem.se/
http://convida.se/Convida.se/Valkommen.html
http://www.quantum.nu/om-quantum/
/C

Reply
Helena 10 oktober, 2020 - 18:56

Hittade en som heter medisera men vet inte riktigt om det räcker med de?
Tack Charlotta 🦋

Reply
Charlotta 10 oktober, 2020 - 19:13

Medisera är samma som sjukvården, det är bara en privatklinik. Den hjälp de kan erbjuda är högst begränsad och inget jag skulle lägga pengar eller tid på.
/C

Reply
Helena 10 oktober, 2020 - 19:37

Tack så mycket, uppskattar det verkligen.
Ännu viktigare att göra det nu när jag är sjukskriven i utmattning.
🦋🙏🏻💓

Reply
Helena 10 oktober, 2020 - 19:18

Okej. Trodde att de var bra, eftersom det står att man kan kolla näringsstatus.
Jag kan verkligen ingenting om detta.
Kan du kolla så skulle jag uppskatta det. Om det inte är för mycket till besvär.

Reply
Charlotta 10 oktober, 2020 - 19:36

Sjukvården kollar också näringsstatus, men skillnaden mellan vad sjukvården gör och vad en komplementärmedicinskt utbildad näringsterapeut gör är ungefär som skillnaden mellan att måla ett hus och att måla en tavla. Du behöver någon som är riktigt bra på att måla din tavla.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI