Home Mental träning Ta kontroll över de negativa tankarna

Ta kontroll över de negativa tankarna

by Charlotta

Vet du ungefär hur många minuter per dag du ägnar åt att tänka på dig själv? På dina problem, dina svagheter, vad du oroar dig för, hur du känner dig, på begränsningar, ditt utseende, att undra varför du sa sådär eller varför du gjorde så och vad hade hänt om du gjort annorlunda? Rör det sig om 5 minuter, 15 minuter, 30 minuter eller handlar det kanske om timmar?

Att tänka på sig själv på detta sättet är ett mönster, eller om man så vill en ovana, som går att bryta och som behöver brytas om man ska ha en chans att finna mer glädje i livet. Tankar som kretsar kring egot kallas ibland för inåtgående tankar medan tankar som rör saker och händelser utanför en själv benämns utåtgående tankar.

Utåtgående tankar som fokuserar på andra människor, djur och natur, på projekt och sociala aktiviteter eller på sammanhang och situationer som ligger utanför den egna personen drar upp energin och humöret och har en förmåga att skapa engagemang, att vidga vyerna och lyfta sinnet.

På motsvarande sätt drar inåtgående tankar ner energin och humöret och får oss att känna oss avskärmade, isolerade, ensamma och obetydliga, vilket lätt kan leda till nedstämdhet och ångest.

Om du inte vet hur mycket tid du lägger på att tänka inåtgående tankar så ta gärna en dag för att notera tiden och räkna ihop. Blir det mycket tid kanske du har hittat en anledning till att livet känns svårare och tråkigare än det skulle behöva göra.

Ett sätt att bryta mönstret och träna bort den här ovanan är att bestämma sig för att begränsa de inåtgående tankarna till 5 minuter åt gången. Efter det så sätter man stopp och slår bort alla inåtgående tankar som dyker upp och ersätter dem med utåtgående tankar istället.

Till en början kanske du behöver tillåta dig 5 minuter i timmen eller i alla fall flera gånger per dag, men med tiden kanske du kan minska mängden till bara totalt 5 minuter per dag. Skillnaden i hur man upplever sig själv och livet brukar vara stor när man gör den förändringen.

Som med alla vanor som ska brytas känns det ovant till en början. Bli inte förvånad om du hör dig själv tänka: ”Men vad ska jag då tänka på om jag inte ska tänka på mig själv?” För många har tankarna på den egna personen blivit som ett mantra som går på repeat i huvudet hela tiden och bara idén att sluta med de tankarna känns oerhört främmande.

Men oavsett hur konstigt och främmande det känns så kan jag lova att du kommer att må bättre om du gör det. Det finns massvis med andra saker att tänka på, saker som gör dig inspirerad och engagerad och som du hittar i de utåtgående tankarna, och har du inte en aning om vad som gör dig inspirerad och engagerad så har du alla möjligheter att ta reda på det nu.

/Charlotta

4 comments

Annica 14 april, 2019 - 15:44

Dina kloka ord ger mig styrka. Jag är på väg ur en trist separation och förvånas över hur ”enkelt” det är att älta samma sak om och om igen. Jag är en positiv person i grunden men detta var en resa jag inte räknat med. Tack för dina kloka ord.

Reply
Charlotta 14 april, 2019 - 15:52

Tack Annica för att du läser och delar med dig av din upplevelse. Att fastna i tankemönster är det lättaste som finns, det är faktiskt det vår hjärna gör alldeles av sig själv om den får härja fritt. Det krävs en aktiv och medveten handling för att tänka nya tankar medan det inte krävs någonting alls för att fortsätta tänka de gamla, enda trösten är att det blir lättare och lättare att byta spår desto mer man tränar på det.
/C

Reply
Ann-Sofi 14 april, 2019 - 16:07

Skrämmande hur väl det här stämmer in på mig och då har jag ändå blivit betydligt mer medveten de senaste åren. Och nu har jag även börjat inse att jag kanske är väldigt mycket ego-fixerad. Jag vill inte vara det!

Jag känner mig ofta stressad, hur jag ska få ihop veckorna, hur jag ska hinna planera in allt, men ibland vet jag inte vad ”allt” är. Kanske en tankfälla…
Tack för din text, den hjälper för jag vill absolut inte bli bitter.

Reply
Charlotta 14 april, 2019 - 16:40

Att bli medveten är första steget, sedan behöver förändringarna få komma lite i taget så att resultatet kan bli permanent.
/C

Reply

Lämna ett svar till Charlotta Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI