Home Mental träning Ta kontroll över tankarna

Ta kontroll över tankarna

by Charlotta

”Släpp det!” skrev jag nyligen i ett inlägg, och det är rent allmänt ett superbra råd, faktiskt ett av de bästa råd jag kan ge, men hur gör man?

Ni är säkert många som mer än gärna vill släppa det som maler på i huvudet och som ni ändå inte kan göra något åt, men som brottas med hur man gör det rent praktiskt.

När man gång på gång försöker att låta bli att tänka på det, men ändå sekunden efteråt inser att man ju faktiskt tänker på det igen bara för att man försökte påminna sig om att inte tänka på det. I de lägena är det lätt att få lust att öppna en lucka i huvudet och handgripligen pilla ut de aktuella tankarna med fingrarna.

I en kommentar framkom ett önskemål om jag skulle tala om var avstängningsknappen sitter, men tyvärr är det inte riktigt så enkelt att det bara finns en knapp som stänger av alla tankarna. Däremot finns det flera olika ”knappar” som med lite träning har just den effekten av tankekontroll.

Tillåt mig att presentera Tankarnas Fyra Avstängningsknappar:

  1. Visualisering. Att visualisera innebär att för sin inre syn föreställa sig bilder och händelser. De flesta av oss gör detta utan att vara medvetna om det, men vanligen är det bilder med negativa effekter, sådant som man är rädd för, som man oroar sig för, sådant som har hänt och som man skäms för eller ångrar. Den typen av visualiseringar blir ingen människa glad av. Men man kan byta ut de negativa bilderna mot positiva bilder, sådant som man vill ska hända eller saker som man minns med glädje. Att visualisera trevliga saker tränar hjärnan på att just tänka på saker man blir glad av.
  2. Plantera in nya tankar. Det här är lite som att ympa in en pärongren på ett äppleträd, inte helt enkelt men fullt möjligt. Det enklaste är att börja med vardagliga och oladdade tankar. Man kan bestämma sig för att man ska börja tänka mer på grönsaker i alla former. Nästa steg är att börja påminna sig själv om grönsaker så fort man kommer ihåg det. Efterhand kommer hjärnan själv att börja gå till grönsaker när den inte har något annat för sig. Då är man redo för svårare utmaningar med tankar som faktiskt spelar roll. Plantera in en ny tanke som får dig att se med nyfikenhet och glädje på livet, och sedan en till, och en till.
  3. Koncentrationsförmåga. Fokusera på en sak åt gången, inte TV, mobil, en tidning och ett samtal samtidigt, utan bara en sak. Man kanske känner sig mer effektiv när man delar sin uppmärksamhet mellan flera olika saker, men för hjärnan är det en långsiktig katastrof. Förmågan att koncentrera sig minskar i rasande takt och inom kort känner man sig felaktigt understimulerad och upplever det som en ren plåga att bara hålla på med en sak åt gången. Träna koncentrationsförmågan genom att göra en sak i taget och du kommer att få bättre resultat på allt du gör och bli mycket bättre på att fokusera tankarna där du vill ha dem istället för att de irrar runt på egen hand.
  4. Uthållighet. Det här hänger delvis ihop med koncentrationsförmågan. Är man ovan att fokusera koncentrerat på en sak i taget så orkar man inte så länge åt gången. Oavsett om du läser en bok, mediterar, tränar dina tankar, pluggar, samtalar med någon eller vad du än gör, så börja med korta pass där du har fullt fokus på det du gör och planera sedan in en paus. Efterhand kan du förlänga passen och ta kortare pauser och så småningom har du förmågan att arbeta koncentrerat med en och samma sak i en timme eller mer åt gången.

Vad dessa fyra övningar egentligen gör är att träna upp den sammantagna tankekontrollen. Genom att öva på att på olika sätt styra tankarnas vägar och bestämma vad hjärnan ska tänka på, så övar man samtidigt upp förmågan att aktivt skjuta undan tankar man inte vill tänka.

Den effekt det kan ha att träna upp sin tankekontroll kan beskrivas så här. Låt säga att du lider och mår dåligt av att hela tiden tänka på ditt ex.

Före: Allt du gör och allt du ser omkring dig påminner om vederbörande och du upplever att du inte har en chans att tänka på något annat. Hur mycket du än försöker att inte tänka på exet så halkar de jobbiga tankarna ändå dit hela tiden.

Efter: Du blir fortfarande påmind om exet, men genom att ha tränat kontinuerligt och målmedvetet med de fyra olika övningarna så har du placerat en utkastare i din hjärna nu, istället för som tidigare en inkastare. Varje gång som jobbiga tankar på exet dyker upp så säger du till utkastaren att slänga ut dem och porta dem från dina tankar.

Det fina är att utkastaren blir skickligare och skickligare på sitt jobb efterhand, så efter ett tag kommer du inte ens hinna notera att de jobbiga tankarna på exet dyker upp innan de redan är borta. Och sedan gör tiden sitt och de tankar som en gång var jobbiga är inte ens jobbiga längre.

/Charlotta

4 comments

Åsa 5 april, 2016 - 17:50

Mycket intressant läsning! ?. Jag slutade röka tvärt för ca 15 år sen. Förra året började jag igen, tyvärr. Min bror gick bort och jag kunde inte hålla mig ifrån cigaretterna. Jag vill inte röka. Jag mår dåligt av det, av många orsaker. Har försökt lägga av igen men motivationen räcker inte till ?. Det jag har upptäckt är att abstinensen inte är det värsta utan tankarna på cigaretter är det. När jag Hållt upp i ca 3 dagar och börjar tänka på cigaretter så slutar det med att jag köper och så får jag dåligt samvete. Önskar att jag kunde bryta tankemönstret på cigg men vet inte HUR jag ska göra det! ?

Reply
Charlotta 5 april, 2016 - 18:32

Hej Åsa, välkommen hit! Jag föreslår att du använder de fyra verktygen i inlägget ovan, de fungerar ovasett vilken typ av tankar det handlar om. Samtidigt undrar jag om det verkligen är tankarna som är den svaga punkten? Min gissning är att det är den bristande motivationen som är det egentliga problemet. Om du inte är säker på att du faktiskt vill sluta så har du inte en chans, oavsett hur vältränade tankar du har.
/C

Reply
Lisbeth 15 december, 2017 - 22:56

Visualisera har jag redan lätt för, men tanken på att ympa in frukt i mina tankar roar mig och gör mig glad.
Tack för tipset!
Jag skall genast börja plantera ekologiska grönsaker och frukt och vilda bär i mina tankar.

Reply
Charlotta 16 december, 2017 - 12:41

Det låter som en hel handelsträdgård! 😀
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI