Home Mental träning Tankekontroll från grunden

Tankekontroll från grunden

by Charlotta

Att sluta tänka på något, att förpassa det ut ur sina tankar och inte tillåta det att komma in igen. Att byta ut en tanke som gör en ledsen, uppgiven, ångerfull, skamfylld eller ångestfylld för att ersätta den med en ny tanke som ger hopp och inspiration. Något som låter så enkelt men som kan kännas så svårt.

När man gång på gång försöker att låta bli att tänka på något, men ändå sekunden efteråt inser att man ju faktiskt tänker på det igen bara för att man försökte påminna sig om att inte tänka på det. I de lägena är det lätt att få lust att öppna en lucka i huvudet och handgripligen pilla ut de aktuella tankarna med fingrarna.

Hur lätt eller svårt det är att kontrollera sina tankar beror till stor del på hur mycket erfarenhet och vana man har på området. Har man gjort det till en vana att med viljekraft bestämma vilka vägar tankarna får lov att gå, så har man fördelen av att kunna använda sig av en redan etablerad förmåga.

Om man däremot har gjort det till en vana att bli kontrollerad av sina tankar och att får lov att löpa fritt precis som de vill, så kan man behöva börja från början med att tämja tankarna och träna dem i att lyssna och lyda.

Grundläggande tankekontroll:

  1. Visualisering. Att visualisera innebär att för sin inre syn föreställa sig bilder och händelser. De flesta av oss gör detta utan att vara medvetna om det, men vanligen är det bilder med negativa effekter, sådant som man är rädd för, som man oroar sig för, sådant som har hänt och som man skäms för eller ångrar. Den typen av visualiseringar blir ingen människa glad av. Men man kan byta ut de negativa bilderna mot positiva bilder, sådant som man vill ska hända eller saker som man minns med glädje. Att visualisera trevliga saker tränar hjärnan på att just tänka på saker man blir glad av.
  2. Plantera in nya tankar. Det här är lite som att ympa in en pärongren på ett äppleträd, inte helt enkelt men fullt möjligt. Det enklaste är att börja med vardagliga och oladdade tankar. Man kan bestämma sig för att man ska börja tänka mer på grönsaker i alla former. Nästa steg är att börja påminna sig själv om grönsaker så fort man kommer ihåg det. Efterhand kommer hjärnan själv att börja gå till grönsaker när den inte har något annat för sig. Då är man redo för svårare utmaningar med tankar som faktiskt spelar roll. Plantera in en ny tanke som får dig att se med nyfikenhet och glädje på livet, och sedan en till, och en till.
  3. Koncentrationsförmåga. Fokusera på en sak åt gången, inte TV, mobil, en tidning och ett samtal samtidigt, utan bara en sak. Man kanske känner sig mer effektiv när man delar sin uppmärksamhet mellan flera olika saker, men för hjärnan är det en långsiktig katastrof. Förmågan att koncentrera sig minskar i rasande takt och inom kort känner man sig felaktigt understimulerad och upplever det som en ren plåga att bara hålla på med en sak åt gången. Träna koncentrationsförmågan genom att göra en sak i taget och du kommer att få bättre resultat på allt du gör och bli mycket bättre på att fokusera tankarna där du vill ha dem istället för att de irrar runt på egen hand.
  4. Uthållighet. Det här hänger delvis ihop med koncentrationsförmågan. Är man ovan att fokusera koncentrerat på en sak i taget så orkar man inte så länge åt gången. Oavsett om du läser en bok, mediterar, tränar dina tankar, pluggar, samtalar med någon eller vad du än gör, så börja med korta pass där du har fullt fokus på det du gör och planera sedan in en paus. Efterhand kan du förlänga passen och ta kortare pauser och så småningom har du förmågan att arbeta koncentrerat med en och samma sak i en timme eller mer åt gången.

Genom att öva på att på olika sätt styra tankarnas vägar och bestämma vad hjärnan ska tänka på, så övar man samtidigt upp förmågan att aktivt skjuta undan tankar man inte vill tänka.

Den effekt det kan ha att träna upp sin tankekontroll kan beskrivas så här. Låt säga att du mår dåligt av att hela tiden tänka på ditt ex.

Före: Allt du gör och allt du ser omkring dig påminner om vederbörande och du upplever att du inte har en chans att tänka på något annat. Hur mycket du än försöker att inte tänka på exet så halkar de jobbiga tankarna ändå dit hela tiden.

Efter: Du blir fortfarande påmind om exet, men genom att ha tränat kontinuerligt och målmedvetet med de fyra olika övningarna så har du placerat en gränskontroll i din hjärna nu. Varje gång som jobbiga tankar på exet dyker upp så blir tanken kontrollerad när den dyker upp och stoppad innan den hinner sätta igång något.

Ju mer du över desto bättre kommer du att bli på att fånga och mota bort tanken redan när den dyker upp och innan den hinner göra skada. Efter ett tag kommer du inte ens hinna notera att de jobbiga tankarna på exet dyker upp innan de redan är borta. Och sedan gör tiden sitt och de tankar som en gång var jobbiga är inte ens jobbiga längre.

/Charlotta

14 comments

H 10 februari, 2017 - 21:11

Hej vilket intressant inlägg om tankekontroll. Det måste jag läsa mer om imorgon 🙂

Reply
Charlotta 10 februari, 2017 - 21:28

Välkommen tillbaka!
/C

Reply
Lisbeth 27 november, 2017 - 09:18

Hej till viss del har jag lärt av egna erfarenheter, att sluta tänka om jag inte kan tänka en enda positiv tanke.
En teknik jag har använt, har varit att titta på filmer som totalt fångar min uppmärksamhet.
Kommedier eller skräckfilmer. Då har jag skapat paus i mina tankar.
När man är riktigt nere så klarar man inte att tänka konstruktivt, och vänner orkar inte att höra på ältande. De vänner som trots allt försöker hjälpa till, ger oftast råd som stämmer mer i deras eget liv. I värsta fall ger de råd som förvärrar problemen.
Jag blivit ganska bra på att på att starta om mitt liv, genom att flytta, byta jobb mm.
Detta har lett till, att jag på något sätt gång på gång har hamnat på ruta 1 om och om igen.
Nu känner jag mig ganska sliten och inspirationslös och har hunnit gå i pension.
På något sätt har mîna aktiva år gått förlorade.
Detta har förvärrats av dödsfall och svek i familjen.
Tyvärr skapar nuvarande situation att gamla begravda bekymmer åter kommer till ytan.
Saker som jag trodde att jag hade satt mig över, gör mig både ledsen och mycket arg.
En omogen familjemedlem triggar mig.
Tyvärr så har han heller inte lyckats frigöra sig i sitt liv.
Finns det något som jag inte provat och som fungerar?

Reply
Charlotta 27 november, 2017 - 11:01

Hej Lisbeth, välkommen hit! Det finns alltid något man inte har provat som har en chans att fungera. 🙂 När jag läser dina ord kommer jag att tänka på två saker, dels din fysiska näringsbalans och dels frågan om du har slutit fred med alla de problem du har bakom dig eller om du bara har lagt locket på? Att tränga undan tankarna innan man är färdig med dem och gett sig själv en chans att bearbeta är sällan en framgångsrik väg. När det gäller näringsbalans så kan olika näringsbrister ställa till det en hel del när det kommer till vårt psykiska välmående, brister som t ex D-vitamin, B-vitaminer och omega 3 kan göra en känsligare för allt från depression, oro och ångest till att få svårt att finna ro i tankarna. Även inflammation i kroppen, t ex orsakat av ett för högt sockerintag eller för mycket omega 6 kan skapa liknande problem, precis som förgiftningar av bl a toxiska metaller och mykotoxiner. Hur har du det med din fysiska hälsa och välmående? Kanske finns där några tips om vilken ände som du lämpligast börjar i.
/C

Reply
Lisbeth 28 november, 2017 - 08:55

Tack för ditt stora engagemang och ditt snabba svar!
Jag vet att näringsintaget är viktigt och har ganska bra koll på det.
Tyvärr så har mina problem startat för 40 år sedan. Jag försökte säkert att i alla fall bearbeta i de 20 första åren utan att nå fram.
På den tiden var dessutom sjukvårdens psykologi väldigt outvecklad.
Faktisk så kan en filosof eller livserfaren människa ge bättre vägledning.
För det handlar ju om att ge en människa perspektiv och vertyg till att lösa sina problem.
Till slut så slutade jag att försöka mer, och då fick jag mer energi över till annat.
Tyvärr blir man också lite rotlös och isolerad, när man på egen hand försöker omskapa sitt liv.
Dessutom blir det svårare att få tillit till människor som man inte känner.
Tyvärr finns det människor med betendestörningar, som verkar ha radaren på, för att finna de som är lätta offer att angripa.
Så visst, när nya situationer i livet triggar, så vaknar säkert de gamla sorgerna igen.
Man måste ju utgå från där man är nu, och försöka bygga vidare på detta nu.
Men nog kan det ibland kännas ganska bittert och onödigt krångligt, att så många år har varit så problemtyngda.

Reply
Charlotta 28 november, 2017 - 09:21

Har du funderat på vad som skulle behövas för att du skulle kunna kapa banden med allt det gamla och uppfinna ditt eget liv på nytt? Om du hade möjlighet att göra det, hur skulle det då kunna gå till, vad skulle du behöva göra, vilken hjälp skulle du behöva och vilket är det första steget du skulle ta för att genomföra det?
/C

Reply
Lisbeth 28 november, 2017 - 18:14

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med att kapa banden med det gamla, för jag är ju där jag är nu pga. de upplevelser, möjligheter, händelser och val jag gjort.
På något sätt har jag alltid försökt uppfinna eller omskapa mitt liv. Mitt största problem har nog varit att orka ända fram, på egen hand.
Hur en bättre värld för oss alla skulle se ut har jag länge haft en ganska klar bild av,
därför uppskattar jag att det börjar bli fler människor som vaknar.
En blogg som denna hjälper garanterat till att mobilsera och samla goda krafter.
Att det viktigaste för välbefinnande är en frisk natur i ballans är grundläggande.
Därför är det allra viktigast att prioritera detta.
Problemet idag är att människor blir vilseledda och många gånger tvingade att konsumera på ett sätt som planeten
och inte heller hälsan kan bära.
Värdens ekonomi bygger ju på evig tillväxt som finanseras av lån, ränta och ökad konsumtion.
För att råda bot på detta så måste vi helt enkelt gemensamt uppfinna ett bättre ekonomiskt system, och också mer börja styra hur vi konsumerar och vilka företag vi stödjer med våra investeringar och sparande.
Som du ser så har jag blicken riktad på riktigt stora utmaningar i vår gemensamma värld.
Som jag tidigare skrivit har jag startat om mitt liv åtskilliga gånger, så det har nästan blivit en vana att stå i startbåset.
En del tankar om hur jag skall göra, vad jag skall göra har jag, men jag tar tacksamt emot kreativa och förnuftiga förslag.
Hur jag börjar brukar vara det minsta problemet, till skillnad från hur lätt jag genomför och varifrån jag kan söka hjälp,
och vilken hjälp jag kan få.
Kanske du tycker att jag har glidit av ämnet eftersom denna spalten handlar om tankekontroll, men jag menar att allt hänger ihop.
Frisk natur, ger näringsrik mat, som ger en sund kropp för själen att fungera i. Detta bör vi alltid prioritera.
Hur man mår är ju ändå summan av mina egna, andras och omvärldens välbefinnande

Reply
Charlotta 28 november, 2017 - 20:40

Det jag var ute efter var vad du behöver för att kunna kapa banden med de gamla erfarenheter som fortfarande påverkar dig negativt. Att du har utvecklats och lärt från dem är jättebra, men om jag förstår dig rätt så plågas du fortfarande av mycket som hänt tidigare, du har inte bara tagit med dig de bra erfarenheterna och lärdomarna utan också smärtan. Det är smärtan och problemen som jag menar att du behöver hitta ett sätt kapa energibanden till för att kunna finna lugn och harmoni i livet utan att hela tiden känna behovet av att fly.
/C

Reply
Lisbeth 29 november, 2017 - 12:27

Hej igen!
Jag tror kanske inte att jag känner mig så plågad, snarare utmattad efter allt hårt arbete i förhållande till vad jag lyckas uppnå.
Problemet har nog snarare berott på, att jag varit alltför tålmodig och har stannat kvar och försökt för läge, istället för att fly.
Totalt uttömd från energi, har jag gång på gång tvingats kämpa,
stanna upp, laddat energi och funderat på hur jag hittar en framkomlig väg.
När man dessutom tvingas att bygga en ny framtid från en i utgångspunkt med svag ekonomi så är vägen frammåt trång.
Tack och lov så lyckades jag att de sista åren före min pension få ett välbetalt arbete, men min pension är trots det låg.
Så mina batterier behöver laddas upp igen.
Hur jag gör det på bästa sätt är jag lite osäker på.
Det enda jag säkert vet är att jag inte längre orkar spilla min energi. Mitt tålamod är slut.
Numera blir jag arg istället för ledsen.

Reply
Charlotta 29 november, 2017 - 12:41

Att bli arg istället för ledsen är en bra början, det innebär att glöden har återvänt. Att ladda batterierna handlar om att ta hand om och inspirera dig själv på alla sätt, både fysiskt, mentalt, känslomässigt och själsligt. Gör sådant som du mår bra av, som stärker dig, som gör dig glad, nyfiken och entusiastisk, och gör hela tiden val som gagnar dig och din livsväg.
/C

Reply
Lisbeth 29 november, 2017 - 14:46

Hur man skall ta hand om sig själv fysisk innebär som jag förstår: Bra kost, motion och frisk luft.
Däremot behöver jag lite mer förklaring om hur jag skall gå till väga med, att ta hand det mentala, känslomässiga och själsliga.
På grund av alla uppbrott, omstarter och svag ekonomi, så har jag inte hunnit med så mycket mer än mina fysiska behov.
Jag kan nästan säga att jag har glömt bort hur man gör.
Vad är skillnaden på mentala, känslomässiga och själsliga behov?
Snälla ge mig några exempel på de ovan nämnda, som kan fylla på det tomrummet som uppenbarligen har uppstått.
Ge mig lite förslag på hur jag kan börja agera för att råda bot på detta!

Reply
Charlotta 29 november, 2017 - 15:04

Vad du ska fylla på med beror helt och hållet på vilka behov du har, jag förstår på vad du skriver att det nog blir första uppgiften att ta reda på vilka dessa behov egentligen är. Mentala behov kan t ex handla om intellektuella utmaningar i form av allt från att sitta hemma och lösa korsord till att läsa intressanta böcker eller gå med i en schackklubb, ett diskussionssällskap eller en historisk förening. Känslomässiga behov handlar om att känna att man är värdefull och att man gör nytta, men också om att älska och älskas. De flesta människor tänker direkt på en partner i det sammanhanget men det finns oändligt många fler källor till dessa känslor, vänner, djur, natur, trädgårdsarbete, frivilligarbete, föreningar som ägnar sig åt hjälpverksamhet, sällskap och stöd åt äldre eller barnfamiljer, stödgrupper på nätet osv. Själsliga behov handlar om den egna personliga utvecklingen, att veta vem man är, vad man står för, vilka prioriteringar och sanningar man lever efter och vad den egna livsuppgiften är, men också att känna att man utvecklas och växer som människa. Själsliga behov kan ha en uttalad andlig koppling där man söker och utvecklar kontakt med den spirituella sidan av livet, men behöver inte ha det.
/C

Reply
Lisbeth 29 november, 2017 - 15:38

Tack för dina förklarande och insprerande ord!
Jag känner mig gladare! Och skall börja jobba med saken!
Jag känner att det som du definierar som själsliga och mentala behov stimuleras av denna blogg.
Tack för dina visa råd!

Reply
Charlotta 29 november, 2017 - 15:42

Tack för att du läser Lisbeth och ger mig en chans att få ge råd. 🙂 ❤️
/C

Reply

Lämna ett svar till Charlotta Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI