Home Mental träning Vad är egentligen mental träning?

Vad är egentligen mental träning?

by Charlotta

Mental träning kan ha många olika inriktningar. Inom idrott handlar det oftast om att träna sig att tänka tankar som gör att man presterar bättre, och i livet i allmänhet så kan det handla om att träna bort tankar som gör att man mår dåligt och istället träna in tankar som gör att man mår bra.

För att belysa hur jag menar kommer här ett väldigt enkelt exempel på hur hjärnan kan luras, och få oss att uppfatta situationer olika och därmed också dra olika slutsatser om fortsättningen.

För visst vill man tro att hjärnan på något vis är neutral och objektiv och hela tiden förmedlar sanningen både om oss själva och om världen omkring oss. Är det något man borde kunna lita på så är det väl i alla fall sin egen hjärna? Men tyvärr är det inte så väl, det är väldigt lätt att låta sig luras och de flesta av oss blir lurade dagligen, av vår egen hjärna.

Föreställ dig att du gör något riktigt roligt, umgås med jättetrevliga människor på ett perfekt ställe, du har hur kul som helst och mår fantastiskt bra. Förhoppningsvis njuter du av stunden och får ut så mycket som möjligt av den, men innerst inne vet du att den där underbara känslan av att ”just nu är hela välden perfekt” inte kommer att vara för evigt och om några timmar eller några dagar så kommer lyckoruset att försvinna.

Föreställ dig nu att du sitter hemma i din ensamhet och mår riktigt dåligt. Du vet inte hur du ska hantera den situation du hamnat i och har ingen att prata med och allt känns bara apa. I den stunden ser du inte ljuset någonstans utan det känns precis som om livet kommer att vara så här nattsvart och hopplöst i fortsättningen och du har ingen aning om hur du ska kunna stå ut med det.

Hade hjärnan varit objektiv och neutral så hade du i det senare fallet genast insett att även den situationen kommer att ta slut och du kommer att må bra igen inom kort. Och bara vetskapen om att eländet kommer att ta slut gör det lättare att uthärda och också lättare att ta sig ur det.

Jämför gärna med situationen att någon ger dig en komplimang eller att någon säger något dumt till dig. Vilket kommer du ihåg längst? Just det!

Så din hjärna går alltså inte riktigt att lita på i alla lägen eftersom den är tränad att fokusera på det negativa och göra det större och svårare än det är. Det positiva i sammanhanget är att det går att träna sin hjärna och lära den att istället fokusera på det positiva. Det går inte över en natt utan tar sin lilla tid och kräver regelbunden träning, men det går. Man blir ju inte precis elitidrottare på en kafferast heller.

Första steget är att lära dig att känna igen när hjärnan luras, när saker som är svåra och jobbiga blir orealistiskt svåra och jobbiga. Då har du lämnat verkligheten bakom dig och hjärnan jobbar på egen hand efter sina gamla mallar.

Nästa steg är att inte tillåta hjärnans egna utflykter till negativa områden. När du märker att det är på gång så säg nej till de tankarna och börja tänka på något annat.

Sista steget är att träna hjärnan att istället göra egna utflykter med positiva tankar och att på så sätt rita upp nya positiva tankemallar. Låt positiva tankar få leka fritt och sväva ut i en massa härliga ”tänk om”-situationer. Tänk på allt bra som kan hända och vad det skulle betyda, och tänk på allt roligt du skulle kunna göra då.

Visst, allt det positiva kommer inte att hända, men det kommer inte allt det negativa som du går och tänker på heller, och du tillåter ändå att det får finnas där och får dig att må dåligt. Bättre då att tillåta det positiva som får dig att må bra.

Det finns faktiskt ett steg till att ta, och det är att inte bara tänka på allt roligt och positivt som skulle kunna hända utan också börja tänka på vad du kan göra för att det roliga faktiskt ska kunna hända på riktigt.

/Charlotta

2 comments

Cajsan 18 december, 2015 - 19:11

Tack för påminnelsen om att använda sig av de små orden ”Tänk om…” när situationer känns helt nattsvarta! Det får faktiskt något litet att spira fastän allt verkar helt hopplöst. Och det är ju k ä n s l a n av att det kanske ändå kan bli en förändring som är så viktig.

Det lilla, lilla hoppet som ”Tänk om…” kan tända. Tack!

Reply
Charlotta 18 december, 2015 - 20:06

Väl bekomme. 🙂 Det är en mycket bra början att använda ”tänk om” på bra saker och inte bara på dåliga. Och kan man sedan lägga till en handling som stödjer ”tänk om”-tänket så är man på god väg mot en positiv förändring.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI