Home Mental träning Vad tänker du om dig själv?

Vad tänker du om dig själv?

by Charlotta

Hur lång tid dagligen ägnar du åt att tänka på dig själv, dina problem, dina svagheter, oro, hälsoproblem, ångest, brister, utseende, tankar som ”varför sa jag sådär”, eller ”varför gjorde jag så” och ”vad hade hänt om jag gjort annorlunda”, osv? Rör det sig om 5 minuter, 15 minuter, 30 minuter eller handlar det kanske om timmar?

Att tänka på sig själv på detta sättet är ett mönster, eller om man så vill en ovana, som det finns all anledning att bryta. Inåtgående tankar drar ner energin och humöret och gör att problem, oro och allt som känns svårt växer och blir större. De får oss också att känna oss avskärmade, isolerade, ensamma och obetydliga, vilket kan leda till nedstämdhet och ångest.

I motsats finns de utåtgående tankarna som fokuserar på andra människor eller djur, på projekt och sociala aktiviteter, eller på sammanhang och situationer som ligger utanför den egna personen. Dessa har en förmåga att vidga vyerna och lyfta energin och humöret, de får oss att känna tillhörighet, sammanhang och ger värde till den egna personen.

Om du inte alls vet hur mycket tid du lägger per dag på att tänka inåtgående tankar så ta gärna en dag där du noterar tiden och räknar ihop. Blir det mycket tid så har du förmodligen hittat en trolig anledning till att livet känns tråkigare än det skulle behöva göra.

Ett sätt att bli medveten om sina tankar för att bryta mönstret och träna bort ovanan är att bestämma sig för att begränsa de inåtgående tankarna till exempelvis 5 minuter åt gången och köra ”all in” under de 5 minuterna. Efter det så sätter man stopp och slår bort alla inåtgående tankar som dyker upp. Till en början kanske du behöver tillåta dig 5 minuter flera gånger per dag, men med tiden kan du minska mängden till bara totalt 5 minuter per dag, för att så småningom upptäcka att du skapat nya tankemönster och inte längre behöver ens de där 5 minuterna.

Som med alla vanor som ska brytas känns det ovant till en början. Bli inte förvånad om du kommer på dig själv med att tänka: ”Men vad ska jag då tänka på om jag inte ska tänka på mig själv?” För många har tankarna på den egna personen blivit som ett mantra som går på repeat i huvudet hela tiden och bara idén på att sluta med de tankarna känns oerhört främmande.

Men oavsett hur konstigt och främmande det känns så kan jag lova att du kommer att må bättre om du gör det. Det finns massvis med andra saker att tänka på i de utåtgående tankarna, saker som gör dig inspirerad, engagerad, hoppfull och glad.

/Charlotta

11 comments

Sofie 2 september, 2018 - 16:50

Det låter väldigt klokt, känner själv hur mycket bättre jag mår när jag t.ex tränat eller träffat vänner än när jag suttit hemma själv då tankarna alltid kommer farande. MEN, hur styr jag mina tankar? Jag känner det som att de styr över mig och kommer och går som de själva vill?! Hade verkligen behövt kunna styra dem för att spara på kraft, ork, energi, och mående. Mvh Sofie

Reply
Charlotta 2 september, 2018 - 16:55

Det är en träningssak. Är man helt otränad på att styra sina tankar så är det verkligen tankarna som styr hur man mår, men genom att träna upp sin förmåga att styra tankarna kan man ta kontroll lite i taget. Här är några artiklar om hur man gör rent praktiskt.
Tankekontroll från grunden
Så här avprogrammerar du din hjärna
Ett enkelt sätt att organisera tankarna
/C

Reply
Sofie 9 september, 2018 - 20:32

Tack för ditt svar! Ska läsa artiklarna och hoppas på att bli bättre på att styra själv 🙂

Reply
Lisbeth 2 september, 2018 - 19:01

Hej!
Jag håller med om att negativa tankar inte är konstruktivt. Dagtid har jag inga problem med att styra mina tankar. Däremot har jag upptäckt att mina tankar straks innan jag vaknar helt på morgonen, kan vara väldigt självanklagande och repeterande, nästan automatiska. Hur kan detta komma sig och vad kan jag göra för att ändra på detta?

Reply
Charlotta 3 september, 2018 - 08:18

Hej Lisbeth! Menar du att du tolkar dina drömmar som självanklagande? Drömmar brukar vara kreativa konstruktioner och presentationer av våra tankar och känslor, så kanske kan det vara så att du trots allt har känslor av självanklagande änve om du inte tillåter dig att tänka på dem? Dagtid styr du undan dem men i drömmen kommer känslorna fram ändå. Är det så kan du se det som ett tecken på att du behöver ta hand om och lösa upp de här känslorna istället för att bara trycka undan dem.
/C

Reply
Lisbeth 3 september, 2018 - 10:04

Tack för ditt svar! Nej jag menar de första tankarna som blir medvetna för mig efter att jag vaknat. Många gånger gör det mig trött och ledsen. En god frukost brukar hjälpa men jag blir ändå lite uppgiven av de dåliga mönstret i början av dagen.
Frågan är hur jag skall ta hand om känslor som behöver lösas upp. För jag vet inte riktigt var de kommer ifrån.
Det är inte så att jag ligger och grubblar, det är snarare så att tankarna dyker upp samma ögonblick som jag öppnar ögonen.

Reply
Charlotta 3 september, 2018 - 10:44

Det skulle jag ta som ett tecken på att det är något i ditt liv som inte är bra och att det ”smiter ut” och tittar fram under den korta stund på dagen innan du hunnit ta kontroll. Är man i balans med sig själv och mår bra så vaknar man med lugn, glädje och tillförsikt. Olika metoder för att lösa upp känslor passar olika personer, meditation, yoga, rosenterapi, Emotion Code-terapi och frekvensterapi är alla metoder som kan lösa upp instängda känslor och energier.
/C

Reply
Lisbeth 3 september, 2018 - 11:12

Hjärtligt tack för ditt svar. Jag kan i sammanhanget nämna att jag prövade emotion code på din blogg. Jag vill särskilt tacka dig för det.
Du prickade helt rätt och jag kände att en hel del gammal barlast som satt i min kropp släppte.
Tack för din breda kunnskap!

Reply
Charlotta 3 september, 2018 - 12:34

Tack Lisbeth, vad roligt att höra att du upplevde förbättring! Jag vill dock betona att jag är amatör när det gäller Emotion Code och att de som är erfarna och jobbar med det professionellt har helt annan kompetens.
/C

Reply
Olof Persson 4 september, 2018 - 07:52

Hej!
Du skriver om det som blivit ett av de stora problemen i mitt liv efter pensioneringen och efter att mina barn skaffat egna liv och inte behöver mig längre. Jag har provat alla de vanliga knepen som att vara aktiv i föreningar, jobba som volontär och läsa mycket böcker,men det fungerar inte så bra. Det behövs väldigt starka input för att min hjärna ska byta spår. Hitintills är det bara dataspel som har fungerat. Jag ska börja jobba med dina övningar i tankekontroll så får vi se hur det går. Utveckla gärna det här ämnet. Vi är många, som behöver hjälp med tankekontroll.

Reply
Charlotta 4 september, 2018 - 08:51

Hej Olof! I grunden handlar det om att bryta mönster och skapa nya vanor. Att leva i en familj där man är naturligt behövd innebär att dagarna och tankarna av sig själv fylls med relevanta saker att engagera sig i. På många sätt är detta ett väldigt enkelt liv där man inte behöver anstränga sig för att tänka på rätt saker eftersom rätt saker hela tiden kräver ens uppmärksamhet. När man inte längre har det yttre kravet på uppmärksamhet och engagemang skapas ett vakuum och tankarna börja löpa fritt i alla möjliga riktningar. Eftersom våra hjärnor är skapade för att lösa problem så kommer de att tillverka problem, så de har något att göra, om inga riktiga problem finns. På samma sätt kommer tankarna att riktas inåt om det inte finns något yttre som pockar på uppmärksamet. Resultatet blir alltså att man hittar mängder med svårigheter hos sig själv och att dessa börjar växa till problem. Lösningen ligger i att lära sig att göra det som inte krävdes tidigare, nämligen att själv styra tankarna. Ett sätt är genom mental träning där man själv väljer vilka tankar man tänker och väljer bort de tankar som man vet är ogynnsamma. Ett annat sätt är att hitta någonting som engagerar tillräckligt mycket för att tankarna själva ska dras ditåt. Det räcker alltså inte att skaffa en hobby vilken som helst utan det behöver vara en hobby som man känner genuint engagemang förm något man brinner för och är passionerad för. Man kan behöva prova sig fram ett tag innan man hittar rätt, men generellt är det lättare att känna så för något som involverar andra människor eller djur. Dans brukar kunna ge den känslan, även om man inte har dansat tidigare så kan ofta en danskurs tända en passion som man inte visste man hade i sig. Att engagera sig i volontärarbete för djur, viltvård, fågelmärkning, hemlösa katter osv, är också något som väldigt lätt engagerar. Känslan att vara uppskattad eller behövd är svårslagen när det handlar om att finna mening och rikta tankarna mot något annat än sig själv.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI