Home Personlig utveckling Att se det som finns istället för det som saknas

Att se det som finns istället för det som saknas

by Charlotta

Nästan alla människor har saker de vill förändra. Det kan handla om hur man äter, hur man lever, hur man bor, vem man umgås med, hur vardagen ser ut, vad man äger eller hur ens ekonomiska situation ser ut. Men det kan också handla om den egna personen, som hur man agerar, hur man ser ut, vilken kompetens man har, vilka val man gör eller vilka tankar man tänker.

Hur till synes perfekt liv man än lever så finns någon variant av dessa, eller liknande, förändringstankar hos praktiskt taget alla människor eftersom det är så vi människor fungerar. Vi är problemlösare som vill sträva framåt och uppåt på ett eller annat sätt så att vi kan få det bättre än vad vi har det just nu.

Efterhand som vi når våra uppsatta mål flyttar vi dock fram målen eller skapar nya mål på ett sätt som gör att vi aldrig egentligen når det vi drömmer om utan ständigt befinner oss i en upplevd avsaknad av saker. Vi lever ständigt med känslan av att om vi bara kan fixa det där, eller skaffa oss den saken, eller förändra kroppen på ett visst sätt, eller komma upp i en viss summa pengar, eller träffa rätt person, så kommer känslan av att sakna och inte ha eller vara tillräckligt att försvinna.

Men när vi väl befinner oss där och har skaffat oss det vi trodde att vi behövde så upptäcker vi något mer som vi behöver, för där vi befinner oss nu räcker inte riktigt till för att vi ska känna oss nöjda och tillfreds. Denna jakt på den sista pusselbiten som ska göra oss glada, nöjda och lyckliga är alltså en evighetsmaskin som bygger på bristtänk, att man aldrig har tillräckligt utan det alltid krävs lite till.

Problemet är att om man agerar utifrån brist finns det ingen lösning. Man kan sluta med precis alla dåliga vanor, allt som är skadligt eller ogynnsamt på andra sätt och det kommer ändå inte att göra att man känner sig nöjd. Man kan skaffa sig det ena tjusigare och trendigare än det andra tills man lever i lyx och överflöd men man kommer ändå att känna att det aldrig är tillräckligt.

Aneldningen till detta är att bristtänk handlar om ett invändigt problem och sådana går inte att lösa med utvändiga förändringar. Så länge man upplever brist går hålen inte att fylla, enda sättet att fylla hålen är att utgå från tacksamhet och uppskattning av det man redan har.

Tanken måste utgå från att det man har, äger eller upplever är fantastiskt, eller i alla fall uppskattat, att det ger glädje och att det är något man vill ha mer av. Genom sina tankar och sitt agerandet måste man ge näring till det som är bra genom att lägga fokus på att bygga upp det goda istället för att försöka förstöra det onda.

Att lägga sitt fokus på en brist får bristen att växa och att ge energi till ett tomt hål gör att hålet blir större, det säger sig självt att detta inte är en ekvation med gynnsam utgång. Men samma förhållande gäller även för den andra sidan av saken, att lägga sitt fokus på det man tycker om får det att växa och att ge energi till något man är tacksam för gör att både det man är tacksam för och tacksamheten själv blir större.

Ge inte näring genom tanke, ord och handling till det du inte tycker om och inte vill ha, lägg din energi där den bygger något för framtiden.

/Charlotta

13 comments

Annica 14 juli, 2019 - 15:06

Tack för din kloka text ❤❤❤
Idag känner jag mig rik för jag mötte någon att kunna dela livet med en stund.
Ett möte i skogen som blev en stund med prat om livet och döden.
Om saknad och sorg.
Om själen.
Om utmattning och arbetsåtergång.
Jag förundras över universums synkronicitet.
Jag upplever den mer och mer.
I tal,i bilder och människor jag möter.
Sedan jag upptäckt det här kommer tecken på olika sätt.
Så jag känner att jag är ”rätt”.
Det ger en sådan frid och lycka i själen.
Frid och lugn är rikedom för mig.
Mänskliga möten där vi kan dela själ.
Tankar om livet och även tankar om det som skaver och gör ont.
Sedan jag började öppna upp och vågar visa sårbarhet så leder det till rikedom från andra människor.
Då menar jag inte pengar och materiella saker utan de gåvor man får av att dela livet med andra.
Jag kan känna brist när jag sörjer vår son.
Han är så saknad så det gör ont.
Jag kan känna brist när jag tänker på utmattning och sjukdom och att jag inte orkar som förr.
Men i att få sin själ tillbaka finns mycket magi och så mycket rikedom.
Allt gott.
❤❤❤
Kram från
Annica

Reply
Charlotta 14 juli, 2019 - 16:04

Tack för dina tankar Annica!❤️ Försök att omformulera de tankar som kommer ur bristtänk. Istället för att tänka att du saknar er son så tänk vilken lycka att du fick uppleva honom, att han faktiskt valde att födas som er son och finnas i era liv under en period. Och tänk vilken lycka det är att du är så medveten och öppen att du vet att han finns kvar och till och med kan känna hans närvaro emellanåt. Det är i sanning saker att glädjas åt.❤️ Istället för att tänka att du är sjuk och utmattad så tänk på vilken glädje det är att du är frisk nog att kunna promenera och att orka läsa och samtala med människor. Det finns delar av din kropp som är sjuk och som inte fungerar så bra men det finns samtidigt många delar som fortfarande fungerar väldigt bra, kanske nästan oväntat bra med tanke på hur sjuk du har varit och är, och det är verkligen något att vara tacksam över.❤️ Se varje bristtanke inte som en beskrivning av verkligheten utan som en påminnelse om var du behöver växa ytterligare för att komma tillräckligt högt upp för att kunna se hela bilden.Kram!❤️
/C

Reply
Annica 14 juli, 2019 - 16:53

Varmt tack för dina tankar ❤
Jag vet egentligen jag ska tänka men ibland tar min förtvivlan över hela själen.
Det går upp och ner men jag är på rätt väg.
Jag känner det i hela själen.
Nu känner jag att vår son står här bredvid.
Han nickar och ler.❤
Önskar dig en fortsatt fin sommar !

Reply
carin 15 juli, 2019 - 16:50

Det låter så enkelt att bara vara tacksam för det man har, men om det bara handlar om att sätta värde och uppskatta det vi faktiskt har så borde det inte vara så svårt, ändå mår så många dåligt. Hur gör man rent praktiskt för att nå dit? Känner inte att det hjälper mig att tänka på att jag har vänner och familj när jag så himla gärna vill ha man och barn också (nyligen dumpad). Är 33 år och så stressad över att livet rinner iväg. VARFÖR är det svårare och tar mer energi att tänka positivt? I mitt fall tror jag att jag medvetet ibland tar på mig offerkoftan då det ger mig kärlek och omtanke från omgivningen, något jag känner att jag så desperat behöver då kärleksrelationen ryktes ifrån mig väldigt plötsligt. Ibland kan jag tänka på att jag har en fin lägenhet, utbildning, jobb (som jag visserligen inte trivs med men ändå), några nära vänner som bryr sig om mig osv och känna stor tacksamhet…men det hjälper inte. En halvtimme senare mår jag ändå lika dåligt och känner mig deppig igen.

Reply
Charlotta 15 juli, 2019 - 18:58

Enligt min erfarenhet är det dels en träningssak och dels en fråga om frekvenser. Har man tankemönster som kretsar kring bristtänk så kan det ta både tid och energi för att ändra på dem, plus att man behöver vara konsekvent i sin ambition att bryta de gamla tankemöstren och lägga sig till med nya. Men det spelar också in på vilken frekvens man ligger i energi, har man högre frekvens är det lättare att vara tacksam än om man har en lägre frekvens. Samtidigt höjer man sin frekvens ytterligare om man ofta är tacksam istället för att känna sig som ett offer. Det ena föder alltså det andra, och oavsett om man väljer att rikta sin energi mot det positiva eller det negativa så kommer det att bli lättare och lättare att fortsätta på den väg man redan går.
/C

Reply
Ann-Sofi 16 juli, 2019 - 09:18

Håller verkligen med om att det är en träningssak! Och det tar tid…..det är så lätt att hamna tillbaka i samma gamla tankefåror. Men jag tycker att jag sakta sakta tar till mig nya tankar och synsätt. Min stora tankefasa är cancer. Det räcker med att min man häromdan undrade över vad det var för en prick/sår han hade i pannan så börjar värsta scenariot att rulla igång. Men jobbar hårt med mina tankar.
Charlotta, undrar då om du någonstans har skrivit om hälsoångest? Tror att det är en del av mitt mående.
Ann-Sofi

Reply
Charlotta 16 juli, 2019 - 18:12

Tack Ann-Sofi ditt tips om ämne. Jag är ganska säker på att jag inte har skrivit något om hälsoångest men det ska jag absolut göra nu, får se om det kanske kan blir redan på söndag. 🙂
/C

Reply
BilligaRecept 17 juli, 2019 - 15:19

Ett sätt kan vara att skriva en tack-dagbok. Varje dag skriver du ner saker som är bra. Det kan vara saker som att du andas. Ju mer du fokuserar på halva koppen full konrekt på detta vis, ju lättare blir det att ha inställningen oftare.

Reply
Charlotta 17 juli, 2019 - 19:07

Hej BilligaRecept, välkommen hit och tack för ditt tips.
/C

Reply
Louice 12 september, 2019 - 06:57

Tack för dina ord som hjälper att höja blicken igen!

Reply
Charlotta 12 september, 2019 - 09:33

Tack för att du läser Louice!
/C

Reply
Frida 18 oktober, 2019 - 23:19

Hej Charlotta!
Tack för dina kloka tankar! Det man fokuserar på framstår tydligare.

Jag skulle gärna vilja ha dina synpunkter och tankar gällande ett problem som jag har inom ungefär samma område som texten ovan. Jag upplever att jag har svårt att lyssna på min inre röst, känsla och sinnesstämning. Jag är väldigt beroende av det bemötandet jag får av personer omkring mig. Är min make på dåligt humör smittar det av sig på mig och jag tar det personligt. Min fråga är: hur kan jag vara stark i mig själv och vara den jag är och känna som jag känner i en situation även i mötet med andra personer?

/Frida

Reply
Charlotta 19 oktober, 2019 - 09:40

Hej Frida! Det du kan göra är att stärka din egen självkänsla och egenvärde samt att träna på att lyssna till din inre röst och träna dig på att lyfta dina egna energier och återvända till ett neutralt läge. Allt handlar om att välja bort de tankar som leder in dig på fel spår och istället välja till tankar som bekräftar den sinnesstämningen du vill ha. Att din makes humör smittar av sig på dig istället för ditt humör smittar av sig på honom beror sannolikt på att han är starkare i sin övertygelse än vad du är, men att bli starkare i din övertygelse och dina känslor är något du kan träna upp så att du med tiden påverkas mindre och mindre av honom och han istället påverkas positivt av dig. Lite förenklat kan man säga att starkast energier vinner slaget om vilken sinnesstämning som ska råda. Här nedan är några länkar om självkänsla och mental träning.
Är du din egen bästa vän?
Att ge sig själv det man behöver
Steg för steg till bättre självkänsla
Tankekontroll från grunden
Detta avgör din upplevelse av livet
Hur hittar man sin inre styrka?
12 saker som omedvetet sänker din energifrekvens
Trött och nere? Få energi av en vän!
Din bästa vägledare
/C

Reply

Lämna ett svar till Annica Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI