Home Personlig utveckling Balans mellan att göra och att vara

Balans mellan att göra och att vara

by Charlotta

Hur ser en normal dag ut för dig, vad gör du om dagarna?

Redan i frågan får vi en klar bild av var fokus ligger i samhället, vad som räknas och vad som betyder något nämligen att göra saker. Föreställ dig vad det skulle innebära om frågan istället formulerades ”Hur ser en normal dag ut för dig, vad är du om dagarna”?

Första reaktionen är förmodligen att frågan känns konstig, kanske till och med meningslös och skrattretande, men gör ett försök att besvara den. ”Vad är du om dagarna?”

Det är inte ofta vi människor reflekterar över vad vi är, utom i form av hur vi känner oss, att man t ex är glad eller hungrig, men det är som sagt egentligen en beskrivning av hur man känner sig och inte av vad man är.

Att fundera på vad man är och tillåta sig att vara det utan att det kräver någon form av aktivitet är i många avseenden ett bortglömt tillstånd, eller kanske snarare ett bortvalt tillstånd för att inaktivitet inte är något som premieras utan ses som avsaknad av meningsfull handling.

Detta fenomen är inte en bagatell utan ett allvarligt problem. Att ständigt vara så upptagen med att göra att man inte hinner vara innebär att man kontinuerligt lägger sitt fokus utanför sig själv och därmed aldrig har tid att vara i ostörd kontakt med sig själv och sitt inre.

Resultatet av det är att man inte får möjlighet att lära känna vem man verkligen är, vad man är, vad som är genuint meningsfullt i livet och vad man är ämnad för. Och vet man inte det blir man som ett rö för vinden som enkelt blåses ur balans vid minsta vindpust.

Det vi ser omkring oss i samhället och världen idag är en väldig massa männsikor som blåses ur balans vid minsta vindpust och som reagerar med lidande, aggressioner och dömande utifrån sin obalanserade och därför känsliga position.

Många upplever att det inte ens finns ett val utan att man måste göra för att det är det som förväntas och därmed blir det ingen tid över till att vara. Göra har alltid högre prioritet och varat har inte bara låg prioritet utan ses av de flesta som något som gränsar till det obehagliga.

Att vara overksam ger en odefinierbar känsla av att att något är fel, att man ska bli påkommen med handen i kakburken, att man behöver en ursäkt för att man inte gör något och av att stillheten får det att krypa i kroppen.

Detta är inte naturliga reaktioner utan inlärda mönster. Människan behöver balans mellan görandet att varandet och när hela våra dagar består av göra kommer vi förr eller senare i obalans. Begreppet mindfulness är en reaktion på att vi har glömt hur man är för att vi är så upptagna med allt vi gör.

Att vara sig själv och i stunden, oavsett hur stunden ser ut just den här gången, och inte agera, inte ta ställning, inte döma, inte lägga sig i utan bara observera, acceptera och reflektera är en skön konst som är själens livselixir och vägen till självkännedom och inre stabilitet.

För vårt eget välbefinnande är det hög tid att vi ger varandet lika hög prioritet som görandet. Att fråga sig själv: ”Vad är jag idag?” är ett bra sätt att signalera varats betydelse och att man har ett existensberättigande bara genom att vara, utan att göra.

/Charlotta

3 comments

Sandra (sandifighter) 2 augusti, 2019 - 13:44

Hittade din blogg via nätverkspodden och blev så glad, då du jobbar utifrån dina möjligheter som sjuk med ME. Jag har sedan jag var 10 år lidit av suicidal och depression. När jag var 19 fick jag min dom med fibromyalgi. Jag har kämpat med ångest och jobbat heltid inom äldreomsorg och handikappsvården, men med ett antal sjukskrivningar inom dessa år också. I dag är jag sjukskriven för min andra utmattning. Vården vill att jag ska tillbaka för att arbeta, men min kropp orkar inte. Min man och jag har dissluterat denna dag i åratal och kom fram till att om jag kommer bli sämre så ska jag sätta mer press på bloggen jag skrev. Jag började om med den och hade en annan syn med den än innan. Nu skriver jag om psykisk ohälsa och fibromyalgi på ett sunt sätt och för att upplysa andra. Jag skriver om självkänsla och självförtoende. Att arbeta med mig själv för att hitta styrka, men även om min färd som blivande föreläsare och tanken mot ett eget företag. Att höra dig prata om hur du jobbar utifrån din sjukdom och det du orkar gav mig en styrka, en styrka av att man kan förändra sitt liv, lära sig nya saker och jobba utifrån vår hjärntrötthet. Jag kommer fortsätta följa din blogg, men ville skriva att jag ser upp till dig och tackar dig för att du delar med dig av din kunskap ❤

Reply
Charlotta 3 augusti, 2019 - 09:15

Hej Sandra! Vad roligt att du blev inspirerad av intervjun i nätverkspodden, det är viktigt att hitta någon form av förebild när livet känns svårt eller kanske till och med omöjligt. Att se att det finns någon som har gått ungefär samma väg innan gör det lättare att orka med även de dåliga dagarna och att våga tro på att det går. Det som inte kom fram så mycket i podden är att jag har ägnat många år att studera vad utmattning och ME beror på och hur man blir frisk, så idag mår jag väldigt mycket bättre och är på väg att bli helt frisk. Du hittar en hel del om hälsa generellt och även om ME specifikt här på bloggen och jag vill även tipsa om min YouTube-kanal (den heter också Överlevnadsguiden) där jag nyligen gjorde en videoserie om oro, ångest och depression som jag tror du kan ha nytta av. Generellt för återkommande utmattning och ME är att kroppen har näringsobalans och är nedsatt av någon form av låggradig förgiftning (toxiska metaller, mögel, virus, bakterier, parasiter, bekämpningsmedel, osv) och om man hjälper kroppen att komma i balans med näringsnivåerna samt avgiftar både generellt och specifikt mot det den är belastad av så kan kroppen självläka. Stort lycka till med både läkningen och din nya verksamhet!❤
/C

Reply
sandifighter 4 augusti, 2019 - 20:24

Tusen tack för ditt svar ❤

Reply

Lämna ett svar till Charlotta Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI