Home Personlig utveckling De trötta dagarna

De trötta dagarna

by Charlotta

Vi har alla dem. En del har fler andra färre, men alla har dem och ibland bara slår de ner på en med full kraft och utan nåd. Jag pratar om de trötta dagarna, de dagar då det känns som om du borde få medalj bara för att du tar dig ur sängen, de dagarna då du funderar på om det där med att fasta trots allt inte vore en riktigt bra idé bara för att du inte ens orkar tänka på att laga mat, de dagar då du egentligen hade tänkt att du skulle få gjort massor men när det känns oöverstigligt att ens börja, de dagar då du redan till frukost fastnar i TV-soffan och sedan inte har varken mental eller fysisk ork att resa dig därifrån förrän du i sista stund och med korsade ben tvingas ila till toaletten, bara för att minuterna senare åter krascha i soffan, jag pratar alltså om de dagarna då du tittar på vovven med irriterad blick och säger ”Stirra inte på mig, du kan använda toaletten precis som jag gör och passar inte det så får du ta en runda själv, du vet var kopplet hänger, varsågod!”

Många gånger går det att ta kontroll över sin trötthet eller bristande engagemang och bara tvinga sig till att göra saker som man inte känner för eller har lust med, men i det här fallet så är det bättre att bara ge upp redan från början och acceptera att det kommer att bli en vilodag oavsett vad du har planerat. Skulle du försöka trotsa den stora tröttheten och genomföra det du hade tänkt så är risken stor att det kommer att gå riktigt dåligt och ställa till mer problem än det löser så du kommer att önska att du hade låtit bli. Förmodligen ger det upphov till en del frustration att låta en dag ”gå till spillo” på det viset och inte få gjort något av allt det du hade tänkt dig, men även om det inte är någon bra idé att dra igång några stora projekt sådana här dagar kan du passa på att göra de där smågrejorna som aldrig annars blir gjorda för att de är så enkla att du kan göra dem någon annan gång. Som att flytta undan traven med reklam, eller att lägga undan tvätten, eller att hänga upp den där tavlan, eller att vattna krukväxterna, eller att gå iväg med grejor till återvinningen, eller att sätta in några par skor i garderoben, eller sätta in lösa papper i pärmar eller vad det nu kan vara. Mindre saker som du ser och retar dig på dagligen och som du vet att du borde göra men som ofta får vänta för att de inte är så viktiga. Dagar som dessa kräver det precis lagom lite ansträngning för att bli gjort samtidigt som resultatet är väl synligt och det känns som om du faktiskt har fått gjort en hel del trots att du ställde in dina ursprungliga planer.

Vad är vitsen med detta då, varför inte bara slappa sig igenom dagen? Jo, det kan man också göra, men risken är stor att medvetenheten om att du inte fick gjort något ”vettigt” gjort på hela dagen utan bara ”slösade” bort den på att vila, istället ökar den inre stressen och upplevelsen av vila därmed går förlorad. Genom att vara lite listig och se till att upplevelsen är att du faktiskt åstadkom något trots att du egentligen tog det väldigt lugnt och fick chans att ta igen dig, kan du både ha kakan och äta upp den dvs både ta en vilodag och känna dig effektiv, och på det viset slipper du den efterföljande stressen av att ha inte ha gjort det du hade tänkt dig.

/Coachen

DSC01210

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI