Home Personlig utveckling Den största tjänsten du kan göra dig själv.

Den största tjänsten du kan göra dig själv.

by Charlotta

Det finns en förmåga som jag tror kan vara den allra viktigaste att behärska för att du ska kunna må bra, vara nöjd med ditt liv och ha en harmonisk och ödmjuk inställning till din omvärld. Den förmågan är att förstå dina känslor. Som jag ser det så har konflikter, bråk och ondska ofta sitt ursprung i att människor mår dåligt men inte vet vad de ska göra med sina obehagliga känslor eller ens vad känslorna egentligen handlar, om utan istället låter det gå ut över omgivningen som ilska och olika former av elakheter. För det är ju så människor fungerar att du bara orkar bära ett visst mått av dåligt mående inom dig innan det börjar rinna över och sticka ut lite här och där. Läggs då obehag till obehag som byggs på med besvikelser, ledsamheter, oro och rädslor utan att du kan bearbeta och lägga åt sidan efter hand, så kommer ditt tålamod och din tolerans för problem att bli mindre och mindre och ditt dåliga mående kommer att lysa igenom i fler och fler situationer. Efterhand kommer du att upplevas som otrevlig, bråkig, elak och labil och människor kommer kanske till och med att börja undvika dig medan du på insidan slåss för ditt liv för att hålla alla negativa känslor så mycket i schack som du förmår.

Tänk på alla otrevliga och elaka människor du träffat och föreställ dig att de utkämpar ett tyst krig av plågsamma tankar på insidan och att det du upplever är det som ”rinner över”.

Bästa sättet att undvika detta är att lära dig att analysera, identifiera och förstå dina känslor, för om du förstår varför du känner som du gör så innebär det att du avväpnar och neutraliserar det mesta av det obehagliga. Negativa känslor är som skuggor på natten, alltid som hemskast innan du riktigt ser dem och förstår vad de handlar om. När du väl sätter ljuset på dem och kan se vad de egentligen är för några så försvinner det hemska. Rent konkret innebär det att när du känner att du övermannas av en obehaglig känsla eller upplever att du mår allmänt dåligt så ta dig tid att fundera igenom vad det är som för dig att känna som du gör och vad det är som får dig att må dåligt.

–  Kan du dela upp känslan i olika delar?

–  Vad representerar de olika delarna?

–  Är det någon av delarna som är värre än de andra, kanske någon som egentligen är en bagatell och som du kan göra något åt på en gång och bli av med?

–  Hur känns det i kroppen när du tänker på känslan?

–  Finns det något samband mellan din kroppsliga upplevelse och känslan av att må dåligt?

–  Är det någon person inblandad i känslan?

–  Vad har den personen med saken att göra?

–  Är det någon du behöver prata med om det här?

–  Vad behöver du göra för att komma förbi den obehagliga känslan?

–  Hur kan du tänka annorlunda för att inte må dåligt över detta igen?

Det här är bara exempel på frågor att ställa dig själv, kanske dina känslor leder dig i andra riktningar men bara följ med och försök att hitta svar på allt som dyker upp tills du kommer fram till problemets kärna. När du hittat dit så vet du varför du mår som du gör, du förstår dina reaktioner och vet varifrån känslorna kommer och det gör det så mycket lättare att hantera dem. När du väl vet detta så kan du använda det i situationer som tidigare fick dig att bli arg och upprörd och då istället tänka: ”Ok, nu är jag igång igen. Det här handlar inte om människan som står framför mig utan detta handlar om att jag fortfarande är ledsen och besviken på Kalle för att han ställde in vår semesterresa.” När du inser det blir det också lättare att låta bli att bli onödigt upprörd i helt fel situation.

/Coachen

DSC00919

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI