Home Personlig utveckling Fem sätt att få bättre självförtroende

Fem sätt att få bättre självförtroende

by Charlotta

Ett gott självförtroende är lite som god hälsa, när man har det har man sällan förstånd att uppskatta det, men för den som saknar det är livet en evig kamp.

Det går inte att komma ifrån att det är mycket i livet som påverkas av vilken typ av självförtroende man är utrustad med. För någon som har gott om självförtroende så märks det ganska lite eftersom det lätt blir något man tar för självklart och inte inser hur mycket nytta man har av det, men för någon som har brist på självförtroende så är det ofta smärtsamt påtagligt i det dagliga livet.

Det kan handla om något så enkelt som att fråga i en butik om man inte hittar det man söker eller att ringa ett samtal till någon man inte känner men också saker som att stanna i en relation för att man inte tror att man kan klara sig själv eller att avstå en utbildning för att man inte tror man kan klara av den. Och naturligtvis en hel massa andra saker.

Även om man inte har självförtroende idag så finns det saker man kan göra för att det ska bli bättre och förändringen börjar i den egna hjärnan. Tyvärr finns det inga genvägar som gör att man hoppar upp flera nivåer direkt, utan man behöver ta ett litet steg i taget och vara uppmärksam på de små förbättringarna så kommer man dit man vill så småningom.

Fem sätt för att bättra på självförtroendet:

  1. Påminn dig själv varje dag om saker du är bra på. Det går lika bra med stort som med smått, att hålla ordning hemma eller att komma ihåg vännernas födelsedagar räknas lika mycket som att spela fotboll eller laga mat.
  2. Lär dig nya saker, det får dig att utvecklas och växa som människa. Det finns tusen möjligheter att lära sig nya saker, gå en kurs, läs en bok, be någon visa dig, titta på när andra utför något och försök härma det de gör osv. Vissa saker kan behöva träning medan andra går ganska fort att lära sig. Det fina med att lära sig något är att det garanterat höjer självförtroendet och efterhand som du blir bättre och bättre och lär dig mer och mer så ökar självförtroendet i samma takt.
  3. Var vänlig mot andra människor och hjälp någon om du har en möjlighet. Att hålla upp en dörr, ta upp något som någon tappade, bära en mattas eller liknande försätter dig i en position där du enkelt kan göra något för någon annan och där du förmodligen får ett leende och ett tack för besväret. Det där leendet och tacket gör att du blir sedd och uppskattad av en främmande människa och det är mumma för självöfrtroendet. För ett ögonblick får man känna sig lite grand som en superhjälte. Vill man ta det ett steg längre så letar man upp en ideell förening eller liknande och erbjuder sina tjänster.
  4. Vårda ditt yttre och klä dig som om du skulle på anställningsintervju eller dejt varje dag. Det finns ett gammalt talesätt som säger att kläderna gör mannen, och hur gärna man än vill att det ska vara insidan som räknas så går det inte att förneka att kläderna och stilen spelar roll för vilket intryck man gör. Det som kanske många glömmer är att det inte bara spelar in på vilket intryck man gör på andra utan även på sig själv. Ser man risig och ofräsch ut så känner man sig ofta likadan och det påverkar självförtroendet. Naturligtvis gäller det inte bara för män utan även för kvinnor.
  5. Utmana dig själv regelbundet med att göra saker som du tycker är lite jobbiga eller svåra. Se på ett barn som tar sina första stapplande steg eller på en valp som för första gången tar sig upp i soffan på egen hand, glädjen är påtaglig hos båda för de har lyckats med något som de under hela sitt liv dittills trodde var omöjligt. Även om vår begreppsvärld förändras när vi utvecklas så finns samma stolta glädje kvar i oss när vi lyckas med något som vi inte trodde skulle gå. Så ge dig själv chansen att prova även lite svårare saker, du kommer inte att lyckas varje gång men när du väl gör det så är det en riktig kick för självförtroendet.

/Charlotta

4 comments

Annika 26 februari, 2015 - 21:09

Hej

Hur gör man när det är ens känslomässiga självförtroende som är skadat?
När man inte ana vågar lita på sina egna känslor längre?

Reply
Coachen 26 februari, 2015 - 21:29

Hej Annika, tack för din fråga.
Att inte våga lita på sina egna känslor hänger ofta ihop med dålig självkänsla, är det något som du kan känna igen? Även självkänslan och förtroendet för de egna känslorna är något som man kan träna upp och jag vill tipsa dig om två tidigare inlägg som handlar om just det.

http://www.overlevnadsguiden.se/personligutveckling/har-finns-svaren-pa-dina-fragor-2/

http://www.overlevnadsguiden.se/personligutveckling/sjalvkansla/

Det går att hitta tillbaks till sig själv igen och våga lita på sina känslor igen, man måste bara våga börja försöka.
Kram!
/C

Reply
Jonni 7 februari, 2017 - 14:37

Hej! Mycket bra skrivet! Gillar även den här författarens tips för bättre självförtroende: http://johanneshansen.com/2017/01/sjalvfortroende/

Reply
Charlotta 7 februari, 2017 - 14:46

Välkommen hit Jonni, tack för berömmet och för lästipset.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI