Home Mental träning Hur gör man för att orka?

Hur gör man för att orka?

by Charlotta

Det spelar inte så stor roll vad som har hänt för att du ska ha hamnat där, sorg, sjukdom, arbetslöshet, separation, ensamhet eller något annat som haft stor negativ effekt på ditt liv. Det spelar inte heller någon roll om det gick snabbt att hamna där eller om du långsamt jobbat dig neråt under många år, eller om du har gjort hela jobbet själv eller fått hjälp av omvärlden. Och det spelar inte heller någon roll om du ”på pappret” egentligen har det ganska bra, om alla andra tycker att du lever ett bra liv och du känner att du egentligen inte borde klaga.

Det som spelar roll är att du är där nu, på vad som känns som livets känslomässiga botten, en plats där det är mörkt, ensamt och svårt, och där varje andetag är en obeskrivlig ansträngning. Du är där och du vet inte hur du ska orka med allt som måste göras när du har fullt sjå med att orka andas in och sedan ut igen.

Så hur gör man för att orka?

Det allra första du ska göra är att acceptera att det är en fas du går igenom och att det inte är ett permanent tillstånd. Du kommer inte att må så här för alltid. Även om du just nu inte vet hur du ska ta dig ur det så kommer känslan att förändras med tiden. Förändring är det enda konstanta i livet och det gäller även när du mår dåligt.

Med den tryggheten i ryggen finns det en del saker du kan göra för att hjälpa tiden på traven.

Hitta en grej som känns rolig eller i alla fall meningsfull och gör den regelbundet. Det kan vara att promenera i skogen, baka, måla, handarbeta, snickra, motionera, styrketräna, dansa, eller något annat som får dig att må lite bättre. Även om det bara utgör en väldigt liten del av livet så hjälper det till att ge positiv energi och ger något att se fram emot och hämta kraft ur.

Tillåt dig själv att rensa bort allt det som du borde göra och fokusera din energi på det som verkligen måste göras. Det är mycket möjligt att det finns personer i din omgivning som kommer att ha synpunkter på det, men de går inte i dina skor och därför räknas inte deras åsikt i det här fallet. Det är du som bestämmer var du lägger din ambitionsnivå, och kan du välja mellan något tråkigt som du borde göra och något roligt som gör dig glad så välj det roliga.

Njut av de stunder som känns okej. De kanske är korta och det kanske är långt mellan dem, men när det dyker upp stunder som känns okej, då mörkret för ett ögonblick skingras och du kan ana ljuset så passa på att verkligen uppleva den stunden. Njut av den och dra ut på den så länge du kan. Nästa steg är att börja leta efter de där stunderna istället för att bara vänta på dem, eller varför inte själv skapa dem?

Be om hjälp! Har du förmånen att ha familj, släkt och vänner omkring dig så svälj stoltheten och be dem om hjälp. Det delas inte ut några extrapoäng för att du försöker hålla uppe en perfekt fasad och klara allt på egen hand. Föreställ dig att situationen var den omvända och någon som du bryr dig om kämpar för att orka med vardagen utan att be dig om hjälp, skulle du inte vilja få möjligheten att hjälpa till?

/Charlotta

 

2 comments

Elisabeth 22 maj, 2016 - 13:58

jag sitter och googlar och hittear din sida. Det här inlägget du skrev i dec. är precis vad jag behöver ta till mig varje dag… jag har hamnat i avgrunden känns det som iom en separation. Vet inte hur jag ska orka mig igenom känslan av meningslöshet, känsla av värdelös, patetisk och all oro och ångest det fört med sig/kommit upp i dagen.Tack för dina inlägg, behöver mer av dem.

Reply
Charlotta 22 maj, 2016 - 14:15

Välkommen hit Elisabeth! Jag är ledsen att du har det jobbigt, men glad att du hittat hit, du har kommit till rätt ställe. 🙂 Börja gärna botanisera bland gamla inlägg och kommentarer, jag tror här är mycket som du kan ha glädje och nytta av.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI