Home Personlig utveckling Hur man hittar motivation och behåller den

Hur man hittar motivation och behåller den

by Charlotta

Viljan finns där, i alla fall till en börja. Man har bilden klar för sitt inre, bilden av det man vill åstadkomma, dit man vill nå, hur livet kommer att te sig när förändringen väl är genomförd, när jobbet är gjort och det är dags att njuta av resultatet.

Den bilden är så klar och så lockande, i alla fall till en början. Det är den bilden som föder viljan och lusten att ta tag i situationen och göra något för att komma dit, att nå målet, få det man vill ha och få känna sig lyckad, nöjd och kanske till och med framgångsrik.

Men sedan stöter man på problem, det går inte riktigt som man hade tänkt sig, man råkar på en riktig motgång, det blir besvärligare och omständigare än vad man hade räknat med, det tar längre tid än vad man trodde, och lite i taget bleknar den klara målbilden och blir istället mer och mer otydlig och mindre och mindre lockande.

Det är i det här läget som de flesta ger upp och accepterar att drömmen aldrig kommer att bli verklighet, att det var för svårt, eller tog för lång tid, eller att det kanske var feltänkt redan från början. Men i ärlighetens namn så gav man upp för att motivationen inte räckte hela vägen.

Så finns det då något knep för att få motivationen att räcka längre? Så klart det finns!

Det finns ett knep som är välkänt inom sport- och idrottsvärlden sedan länge och som används som standard för att uppnå resultat. Det har till och med genomförts en studie (Ayelet Fishbach och Jinhee Choi) som visar det som alla stora idrottsstjärnor redan vet, att även om det initialt är bra att fokusera på slutmålet för att skapa en stark målbild, så ska fokuset sedan flyttas till processen för att nå dit.

Föreställ dig att du är längdhoppare och har som mål att ställa upp i OS om fyra år. Det är en målbild som heter duga och tillräckligt för att motivera vem som helst att satsa stenhårt på träningen. Kvalgränsen är 8,15 m och du har hoppat 7,15 med bara måttlig träning, så det borde inte vara omöjligt att öka 1 m på fyra år.

Men tänk dig nu att du efter sex månaders intensiv träning fortfarande bara hoppar 7,18, i och för sig ett framsteg men samtidigt inte alls så mycket som du hade räknat med med hänsyn till den nya träningen. Om du har fokus på slutmålets 8,15 så är det lätt att tappa motivationen i det här läget.

Men om du istället fokuserar på processen, hur varje träningspass är upplagt, hur kroppen känns, var avstampet sitter, hur de olika styrkepassen gör dig starkare, hur stretchingen gör dig smidigare, och att varje liten centimeter du ökar med är en bekräftelse på att du gör rätt. Då blir känslan en helt annan, då blir varje träningspass en seger i sig, en bekräftelse och en framgång.

Oavsett vilken typ av mål du har så är knepet för att bibehålla motivationen alltså att sätta upp målet men att sedan engagera dig i processen för att ta dig dit och inte i själva målet. På det viset blir upplevelsen mycket mer meningsfull och tillfredställande, och du kommer dessutom att orka mer och ha mer uthållighet och dessutom ha störst chans att verkligen nå ditt mål.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI