Home Personlig utveckling Hur skapar man struktur och rutiner?

Hur skapar man struktur och rutiner?

by Charlotta

”Man vill ju inte fastna i rutiner.” eller ”Livet får inte bara bli rutin för då blir det för tråkigt.” Kommentarer som de här och liknande hör man allt som oftast.

Det finns en hel del stigma kring ordet rutiner, för de flesta klingar det negativt och förknippas med krav och måsten som aldrig tar slut. Rutiner är något som påtvingas oss mot vår vilja och som vi med glädje och lättnad slänger all världens väg på semestern för att istället hänge oss åt impulser och improviserande, innan vi med tunga steg motvilligt återvänder till vardagens struktur och rutiner.

Hur man förhåller sig till struktur och rutiner beror naturligtvis mycket på hur man är som person, men för de flesta människor så är det i grund och botten något väldigt positivt som vi skulle genuint sakna om vi tvingades leva utan. För ska man vara riktigt ärlig så är det ganska skönt att komma tillbaka till rutinerna efter semestern, kroppen mår bra av att följa mat- och sovklockan och känslomässigt kan man vila i att veta hur allting fungerar och vad man har att vänta sig.

Ofta finns den verkliga friheten innanför rutinerna och inte utanför dem. Tänk dig rutinerna som sargen på en hockeyrink eller som räckena på en bro, de ger dig den inramning och den trygghet du behöver för att till fullo kunna utnyttja ytan innanför på bästa sätt. Utan sargen och utan räcken blir upplevelsen förvirrande och osäker och det blir svårt att få något vettigt gjort, istället kommer du att vara fullt upptagen med att hålla rätt på var du befinner dig i förhållande till kanterna och vad som finns där utanför.

Rutiner och struktur är inte en fråga om allt eller inget, utan om precis så mycket att det är till så stor hjälp som möjligt utan att begränsa. För lika svårt som det kan vara att leva utan struktur och rutiner, lika begränsande kan det vara om struktur och rutiner tar över och dominerar vardagen. Utmaningen ligger i att våga släppa på en del av rutinerna om man misstänker att man har lite för många, och att skapa nya rutiner om man känner att man har för få.

Behöver du släppa på rutiner så gör du klokt i att vara snäll mot dig själv och börja med dem som känns minst nödvändiga och mest ofarliga att vara utan. Ställ in dig på att det kommer att ta emot, det kommer att kännas obekvämt och du kommer att vilja ångra dig, men gör det ändå. Stå ut med obehaget och lita på att det kommer att ordna sig och bli bra, för det kommer att ordna sig och bli bra.

Om du behöver skapa nya rutiner så är en generöst tilltagen kalender ett bra verktyg. Börja planera varje dag i förväg, gärna en hel vecka om det är möjligt, och skriv in två-tre (efterhand fler) saker per dag och exakt mellan vilka klockslag du ska göra dem. Återkommande händelser som måltider och sömn för du in på samma tider alla dagar. Kalendern är ett inlärningsverktyg och inte något du måste jobba med för all framtid, om du inte vill.

För aktiviteter som tar längre tid i anspråk och kommer att sträcka sig över flera dagar eller veckor gör du utförliga anteckningar om vad målet är, varför du gör det, vilket värde det har och vad det kommer att betyda för dig att ha det gjort. För varje mål sätter du också upp en belöning som du får ge dig själv när du är klar, som ett kvitto på vad du har åstadkommit.

Både för den som släpper på en del onödiga rutiner och för den som skapar rutiner där det tidigare inte fanns några så kommer det först att kännas svårt och ovant men efterhand kommer det att ge ett större lugn och mer effektivitet. Dessutom kommer en hel massa tid att frigöras, tid som kan användas till andra roligare och mer intressanta saker.

För hur konstigt det än kan låta så tar det tid att leva ett alldeles för strukturerat liv där rutinerna blivit ett tvång, men det tar också tid att leva ett ostrukturerat liv utan grundläggande planering. Båda delarna är ett slöseri med tid och energi, och genom att ta kontroll över sina vanor istället för att låta sig styras av dem, så blir livet både lättare och behagligare.

/Charlotta

 

5 comments

Annsofi 21 maj, 2017 - 07:29

Jag tror det var det här inlägget jag läste för ett par veckor sedan och började då strukturera upp min fritid med olika punkter som jag gärna skjuter upp och som bara stjäl min energi och tankeverksamhet för att de inte blir gjorda. Vill komma ifrån dåligt samvete och rastlöshet. Det fungerar jättebra! Problemet är att jag har ett ständigt högt stresspåslag som gör att jag har mycket svårt att koppla av och göra ingenting. Har ett arbete där jag jobbar med många små människor i en stojig miljö som kräver snabba beslut hela tiden. Kan kanske inte minutplanera helgerna för att slippa undan rastlösheten som infinner sig omgående när jag gjort klart något. Vet inte vad man gör när man kopplar av…..ibland känns det som jag söker adrenalinkickar hela tiden för att slippa rastlösheten som till slut kan övergå till ångest. Jättejobbigt! Söndagar är värst och det som borde vara en dag i lugn harmoni inför den kommande arbetsveckan.

Reply
Charlotta 21 maj, 2017 - 09:45

Det där vill jag uppmuntra dig att ta på största allvar. Det du beskriver är klockrena symptom på binjurar som jobbar övertid, dvs första steget på resan mot utmattning. Dina binjurar börjar bli trötta och lägger därför in en extra växel för att orka producera så mycket kortisol som din livsstil kräver och då blir det lätt för mycket vilket gör att du ahr svårt att varva ner. Kanske har det redan gått så långt att du har brist på kortisol och att du mer går på adrenalin. I vilket fall är det jätteviktigt att du gör allt du kan för att verkligen tvinga dig själv att varva ner, träna på det, hitta knep, meditera, yoga, gör vad som helst men låt det inte fortsätta så här för då ligger utmattningen runt hörnet. Ett tips för att stötta binjurarna är att ta tillskott av ett binjurestöd som Adrekomp, Adrena Cortex eller liknande, men är inte för att du ska kunna fortsätta som du gör, bara för att du ska ge binjurarna en chans att återhämta sig.
/C

Reply
Annsofi 21 maj, 2017 - 14:34

Tack för ditt svar! Jag känner mig oroad och vill verkligen ta detta på allvar. Ska följa dina råd och även läsa mer på bloggen. Vet att jag behöver hitta min inre röst samt dra ner på de höga krav jag ställer på mig själv både på arbetet och fritiden. Ska även radikalt minska på min mobilanvändning då jag tycker det många gånger har en negativ och stressande inverkan på mig (dock inte denna bloggen!).
Ska jag försöka stå ut med min rastlöshet när jag känner att den kommer?

Reply
Charlotta 21 maj, 2017 - 14:48

Att säga att du ska ”stå ut med” rastlösheten ger lite fel signaler, se hellre rastlösheten som binjurarnas rop på hjälp, att de är övertrötta och inte vet hur de ska göra för att kunna vila. Tänk på ett övertrött barn, inte skulle du hitta på nya aktiviteter när barnet är kinkigt och inte vill sova, för du vet att sömnen är nödvändig så du gör vad som krävs för att hjälpa barnet att komma ner i varv och finna ro. Samma omtanke behöver dina binjurar och hela du just nu, och det är bara du själv som kan ge dig det. Utöver binjurestöden jag nämnde tidigare så är det även bra om du fyller på med magnesium, B-komplex och C-vitamin i nuläget. Just de näringsämnena förbrukar kroppen väldigt mycket av när den är under stress samtidigt som de behövs för att hantera stressen, så du behöver garanterat fylla på extra.
/C

Reply
Annsofi 21 maj, 2017 - 15:21

Tack, jag tar till mig dina ord!

Reply

Lämna ett svar till Annsofi Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI