Home Personlig utveckling Konflikter och missförstånd, del 4

Konflikter och missförstånd, del 4

by Charlotta

Ur arkivet:

Vad är din och andras avsikt? I de flesta fall kan vi utgå från att människor omkring oss är ärliga och verkligen menar det de säger, men det finns tillfällen när det inte är så.

Personen du pratar med kan ha anledning att vilja få dig att tänka eller reagera på ett visst sätt för att få sin egen vilja igenom eller för att dölja något som kanske är pinsamt eller på annat sätt negativt för personen. Det kan också vara så att människor i vissa fall säger negativa saker med enda avsikt att såra, ofta för att de själva mår dålig och tror att de kommer att må bättre om någon annan också mår dåligt.

När du hamnar i en situation eller ett samtal som tar en märklig riktning eller är på väg att leda till en onödig konflikt så tänk över om det som sägs är ärligt menat eller om det kan finnas en annan tanke bakom.

Det är lätt hänt att nappa på betet och låta sig dras med i ett bråk som kan bli både uppslitande och obehaglig om den man pratar med bara har för avsikt att provocera och bråka. Men den typen av konflikter går inte att vinna hur väl du än argumenterar eftersom avsikten redan från början är att göra skada.

Det bästa är om du kan känna igen signalerna tidigt och göra klart att du inte är intresserad av att prata vidare utan snabbt avsluta samtalet och lämna situationen, annars är risken stor att det blir ett bråk för bråkets egen skull som inte har en chans att leda till något konstruktivt.

Ta gärna en titt på dig själv också och fråga dig om det händer att du gör så här mot någon annan? Vad är i så fall orsaken till det och hur skulle du kunna hantera situationen istället?

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI