Home Personlig utveckling Konsten att finna glädje i det du har

Konsten att finna glädje i det du har

by Charlotta

Nu har hösten anlänt till hela vårt land och ny säsong innebär nytt utbud i butikerna, inte bara nya modeller och färger på kläderna utan numera ändras även modet i inredningsbranschen varje säsong. Med glassiga bilder vill de få oss att köpa nya möbler, gardiner, sängkläder, och prylar som har rätt färg och form för just den här säsongen.

Oavsett om det handlar om kläder, heminredning eller något annat är det lätt att bli lockad. Visst behöver jag den där jackan? Jo mitt hem ser ganska tråkigt och omoderna ut, det behöver faktiskt piffas upp. Och när man väl börjat tänka tanken blir köplusten bara starkare och starkare tills man känner att man bara måste ha just den prylen i den där vansinnigt snygga färgen, för annars blir allting förstört.

Man försöker stå emot, men det är lönslöst så man köper den, tar hem den, packar upp den och den är så fin, så underbart, fantastiskt fin att man beundrar den i flera dagar. Sedan har man vant sig och tjusas inte längre, prylen står där den står men man ”ser” den inte på samma sätt längre. Den fina måste-ha-grejen hamnar i skymundan och man glömmer bort den för att man har blivit förtrollad av något annat som man bara måste ha.

Den som har upprepat den här processen några gånger vet att det är så det fungerar och att det kommer att hända igen, såvida man inte medvetet styr om sina tankar från att fokusera på allt det man inte har till att fokusera på allt det man redan har. Att hålla jämna steg med marknaden när det gäller prylar, mode och trender är en omöjlighet så att ens försöka gör att man direkt hamnar i ett känslomässigt läge av brist och otillräcklighet. Bättre då att hitta ett annat sätt att förhålla sig till den aldrig sinande strömmen av trendriktiga nyheter.

Det kommer alltid att finnas sådant man inte har eftersom ingen någonsin kommer att ha allt. Det innbeär att om man fokuserar på det man saknar kommer man aldrig att bli klar, det finns inget slut utan det kommer alltid att vara en evig jakt på nästa attribut. I det här fallet handlade det om en pryl, men det kan lika gärna handla om en förmåga, en relation, en upplevelse, en prestation eller något annat.

De flesta av oss har långt mer än tillräckligt för att leva ett väldigt gott och lyckligt liv med det vi har, anledningen till att det ibland inte känns så är inte för att vi har brist på något utan för att vi fokuserar på fel saker, nämligen på det vi inte har.

I själva verket är chansen stor att vi inte alls saknar det på riktigt, utan att vi upplever att vi saknar det bara för att vi tillåter oss att svepas med av säljande marknadsföring som lurar oss att fokusera på nya, fräscha versioner av sådant vi redan har och på sådant vi inte behöver. Lägger vi istället våra tankar och vår energi på något av allt det vi redan har försvinner känslan av saknad och brist, och ersätts av känslor av tacksamhet och överflöd.

Att bli medveten om allt man redan har och vilket värde det har är inte svårt, det är bara ovant, men man kan göra det till en vana genom att bestämma sig för det. Se allt du har omkring dig och träna dig på att uppskatta det. Se alla dina egna kvaliteter och förmågor och träna dig på att uppskatta dem. Se alla människor du har omkring dig och träna dig i att uppskatta dem. Ingenting av allt det du har är självklart, men du har turen att redan ha det.

/Charlotta

9 comments

Annica 7 oktober, 2018 - 12:46

Tack Charlotta❤❤❤
Vad klokt du beskriver det. Ett samhälle där kommersiella krafter vill få oss att leva i känslan av ett bristtänkande istället för det motsatta.
Så många olyckliga människor det skapar.
Så mycket stress och känslan av otillräcklighet och att inte duga.
Det handlar också om att kan vi förändra vårt tänkande kring konsumtion och prestation bidrar det också till en bättre värld och ett bättre samhälle för alla som delar denna jord. Människor,djur och natur.
Vårt överflöd i de rika delarna av världen blir till nytta för medmänniskor som lever i samhällen och länder med en faktiskt brist på det mest nödvändiga om vi väljer att skicka vidare,dela med oss av kunskaper,resurser och medmänsklighet.
Vi har alla ett val att göra.
Den tomhet vår onödiga konsumtion ger oss på sikt
kan istället tända ett ljus hos de som verkligen behöver det om vi väljer att se att vi alla hör ihop.
Allt gott.
❤❤❤
Kram från
Annica

Reply
Charlotta 7 oktober, 2018 - 13:22

Så sant Annica, där finns flera bottnar i att ta kontroll över sin onödiga konsumtion. Ett nytt förhållningssätt gynnar både nära och långt borta. Kram!❤
/C

Reply
Olof Persson 10 oktober, 2018 - 07:32

Hej Charlotta!
Du kanske kunde göra en video om hur man kommer ur ett köpberoende. Eftersom jag ofta kommer in i en lättare depression är ett säkert sätt att tillfälligt häva den att köpa något. Efter en kortvarig endorfinkick drabbas jag av ångest som jag då frestas att häva med mer köpande och så vidare.Som tur är handlar jag inte för några stora summor som äventyrar min ekonomi, men jag är hjärtligt trött på beroendet och skulle gärna vilja komma ur det. Säkert är många människor inne samma beroende som jag när man ser på siffrorna från näthandeln.

Reply
Charlotta 10 oktober, 2018 - 09:55

Hej Olof! Jag har skrivit en del om det tidigare, här är några läsvärda artiklar på temat:
Ett svart hål i bröstet
Ta reda på vad du egentligen behöver
Sex vägar ut ur depression
Hur man skapar en lycklig värld
Här är några videos också om just depression:
Har det gått inflation i depressionerna?
Hur du hjälper din hjärna att bryta negativa mönster
Bli lyckligare genom att vända ut-och-in på tankarna
Hoppas du hittar ledtrådar och verktyg som hjälper dig bland dessa.
/C

Reply
carin 13 oktober, 2018 - 23:20

Hej!
Klockan är 23 och tankarna snurrar när jag ligger i sängen. Känner ett behov av att prata av mig, men till vem? Det handlar nämligen om mina föräldrar och jag vill absolut inte tala illa om dom till någon jag känner. Jag är 30 år. I hela mitt vuxna liv har min mamma velat ”visa upp” mig, att människor hon känner (eller inte känner) ska se vilken ”fantastiskt vacker” dotter hon har, vilket lyckat jobb dottern har fått och vilken snygg kille hon har osv osv. Jag är så trött på att vara ett uppvisningsobjekt. Mamma har dålig självkänsla och känner sig mer lyckad när hon kan visa upp sina lyckade barn (samma sak gäller för min syster). När jag säger att jag inte vill va uppvisningsobjekt säger hon bara ”men jag är så stolt över er, klart man vill visa upp det”. Idag var mamma besviken för att vi anlände lite sent till ett event där det hade varit avlägsna släktingar som hon nu inte fick visa upp oss för. Jag kände mig ångestfylld över att ha gjort henne besviken samtidigt som jag blir irriterad. Mammas besvikelse går dock före mina egna känslor, hur hanterar man som högkänslig situationer när andra blir besvikna på en? Jag fylls av en stor klump med ångest. Vill vara alla nära o kära till lags men känner mig ofta otillräcklig. Är det känslan från mina föräldrar ”deras perfekta dotter” tror du som gör att jag känner att jag måste vara och bete mig perfekt? Och när jag inte lyckas fylls jag med tomhet, otillräcklighet, skuld, skam osv..

Reply
Charlotta 14 oktober, 2018 - 09:33

Hej Carin! Att uppleva besvikelse är något man helt enkelt måste lära sig att stå ut med eftersom det är en del av livet för alla. Det finns ingen som går igenom livet utan att behöva uppleva både att andra människor gör en besviken och att man själv gör andra besvikna. Vilket som man upplever som värst är individuellt och ofta knutet till den egna självkänslan, desto sämre självkänslan desto svårare upplevelse av att göra någon annan besviken. Vill man minska intensiteten av obehaget är det alltså självkänslan man ska jobba på. Det är också användbart att analysera situationen utifrån den andra personens ståndpunkt, står storleken på besvikelsen personen visar upp i proportion till det man själv har gjort? Tar personen ansvar för sin egen del, sina egna känslor eller dumpar personen besvikelsen på en själv med avsikt att förmedla dåligt samvete? Var och en ska ta ansvar för sig själv och sina känslor och att använda någon annan för att tillgodose sina egna behov på ett sätt som samtidigt skadar den personen är inte varken ansvarsfullt eller rättvist. I det sammanhanget låter det som om din mamma kanske manipulerar dig en smula för att få möjlighet att sola sig i din glans så mycket som möjligt? Att skryta med sina barn tycker jag ingår i att vara en stolt förälder, men att lägga skuld på barnen som egentligen inte hör hemma där bara för att föräldern blir besviken är inte ok. Där behöver du träna dig på att inte acceptera den skulden som din mamma försöker lägga på dig, är det inte ditt hör det inte hemma hos dig och där måste du vara benhård med vilka tankar du tillåter dig att tänka och därmed också vilka känslor du tillåter dig att odla.
/C

Reply
carin 14 oktober, 2018 - 11:59

Mina föräldrar ställer upp och gör så mycket för mig och min syster att jag känner att jag inte får bli irriterad eller arg eller säga nej, som barn står man liksom alltid i tacksamhetsskuld till sina föräldrar. Känner alltid att jag kunde gjort mer eller gett mer av mig själv. Jag är otroligt dålig på att ta kommando över mina tankar utan de spinner ofta iväg som en tornado som växer sig starkare. Folk säger ofta att det är en gåva att vara högkänslig men för mig men svajig självkänsla är det otroligt jobbigt att känna in andras känslor så mycket. Det blir en belastning. Min mamma är väldigt manipulativ (fast är nog omedveten om det, ingen ”slughet”) och expert på att vara ett offer och jag har ingen sköld mot hennes känslor utan tar på mig allt. Vad tror du är det absolut viktigaste verktyget för att jobba med sin egen självkänsla? Tacksamhetstankar/skriva ner saker jag gjort bra etc testade jag några månader men funkade inte för mig, kändes forcerat och som en jobbig skoluppgift som hängde över mig varje kväll. Ibland när omfattande saker ska förändras (dvs jag själv) så är det ju en så lång resa att man blir trött av att tänka på det. Förändringen tar tid. Tålamodet är dåligt. Men samtidigt passerar ju dagarna ändå i samma hastighet så kanske det är dags att vara aktiv och kämpa lite för att på sikt bli ett starkare jag

Reply
Charlotta 14 oktober, 2018 - 12:03

Det absolut viktigaste är att lära dig att kontrollera dina tankar, att träna på att välja tankar som är bra för dig och leder dig i den riktning du vill gå och att skjuta bort alla tankar som leder dig på fel håll. Så länge du låter tankarna härja fritt kommer du att vara slav under dem och oförmögen att förändra någonting.
/C

Reply
carin 14 oktober, 2018 - 13:10

Ska verkligen anstränga mig och försöka jobba med det. Tack för att jag fick ventilera 🙂 önskar dig en skön söndag!

Reply

Lämna ett svar till Annica Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI