Home Personlig utveckling Läkande aktiviteter

Läkande aktiviteter

by Charlotta

Har du någon gång upplevt att allting känns fullständigt hopplöst, omöjligt och alldeles tröstlöst och i ren desperation så känner du plötsligt att du inte får luft inomhus längre, du måste ut? Efter en liten stund utomhus så känns det precis som den där tunga mattan av problem som hängde över dig lättar lite och om du har tillgång till skog eller grönområde och tar en promenad där så känns det ännu lite bättre. Skulle det sen råka vara vår och solen skiner, träden blommar och fåglarna sjunger så upplever du kanske att det som verkade helt omöjligt för en liten stund sedan inte längre känns så akut och hopplöst? Visst är det nästan magiskt! Fast ändå inte för det är ett välkänt faktum att problem tenderar att förminskas utomhus och helst i grön natur medan de förstoras inomhus och blir större ju mindre rum du befinner dig i. Rum med lågt i tak kan vara rent förödande för kreativiteten och framtidstron.

Självklart är det inte så att alla problem försvinner bara för att du går ut, men i ärlighetens namn så är det sällan problemen i sig som är problemet, utan det är hur du uppfattar dem som är det jobbiga. Och genom att bara förflytta dig ut i grönska så kan du förändra hur du ser på en situation så det känns lite mer positivt. Ett annat fenomen av samma typ är att alla problem blir större nattetid, vilket är en väldigt bra anledning att se till att du sover då, speciellt om du har lätt för att må dåligt och får mörka tankar. Att sitta uppe på nätterna och fundera på livet är som att tigga om att må ännu sämre, för allt känns värre nattetid och det kan vara bra att komma ihåg om du inte kan sova för att du ligger och grubblar över något problem. Låt problemet vila tills det blir ljust och fundera på det då istället, det är sällan problem löses på nätterna.

Fysisk aktivitet är också något som gör det lättare att tänka klart. Om det är en promenad eller ett pass på gymmet spelar inte så stor roll, men väljer du promenaden i en skog eller park får du ju dubbelt upp av läkande effekter eftersom grönskan i sig hjälper till liksom att vara utomhus. Om du istället kombinerar den fysiska aktiviteten med att röra vid en annan människa på ett behagligt sätt, som t ex dans, så har du dragit ännu en vinstlott. Fysisk beröring är en riktig höjdare för att må bättre och uppleva hur problemen skingras, lägg därtill rytmisk rörelse till musik så blir dans rena hälsokicken. Och jodå, på samma tema fungerar sex också utmärkt för att må bättre på alla plan, under förutsättning att relationen i sig inte utgör ett problem eller kan göra dig besviken.

När det handlar om den fysiska beröringen är husdjur en annan källa till glädje och välmående. Att långsamt stryka en katt över pälsen är lugnande för både katten och dig och ni får båda en extra portion av må bra-hormoner.

Så har du möjlighet att kanske låna en hund för en promenad och lite kel i parken en solig vårdag är chansen stor att du blir gladare och lugnare och att problemen blir mindre samtidigt som du får en vän för livet.

/Coachen

DSCN2153

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI