Home Personlig utveckling Matens betydelse

Matens betydelse

by Charlotta

Att maten påverkar hur man mår i magen tror jag de flesta vet sedan barnsben, men att vad man äter också påverkar hur pigg eller trött man är och hur man mår känslomässigt kanske inte alla är lika medvetna om. Det finns massor med olika dieter som talar om att man ska utesluta antingen det ena eller andra och många människor som berättar att de mår så mycket bättre på just den diet de följer, så hur ska man veta vad man ska äta när alla säger så olika? Dessutom är det minsann inte det lättaste att ändra sina matvanor även om man vet att man borde.

Som jag ser på det handlar maten inte i första hand om hur många kilon vågen visar utan hur mycket näring av bra kvalitet vi får i oss. Jag har också svårt att tro på alltför ensidiga dieter där man helt utesluter vissa matgrupper, som jag ser det handlar det inte om allt eller inget utan om snarare om lite av en del och mer av annat. Överdrifter åt ena eller andra hållet kan fungera ett tag men leder sällan till långsiktigt hållbara resultat och dessutom är det ofta ganska svårt att lägga om kosten så radikalt och klara av att hålla det.

Det finns vissa saker som de flesta inom hälsobranschen verkar vara överens om och här kommer min personliga tolkning av hur man på ett enkelt sätt kan styra upp sina matvanor i tre steg.

Steg 1: Ät varierat! Kanske det viktigaste av alla råd man kan ge, för hur nyttigt t ex broccoli än är så är det inte nyttigt att äta bara broccoli, så välj bra mat men olika saker.

Steg 2: Ät mindre av socker, pasta, ljust bröd, vitt ris och mjölk samt all processad mat. Snabba kolhydrater och mjölk kan leda till inflammationer och värk men kan också ha en koppling till depression och nedstämdhet så det är en god idé att inte äta för mycket av dessa typer av mat. Och glöm för allt i världen inte att läsk och energidrycker är sprängfulla med socker. Processad mat är mat som har bearbetats innan du köper den, t ex färdigrätter eller korv. Mat som processas förlorar i näring och kan innehålla ämnen som är mindre hälsosamma.

Steg 3: Ät mer av grönsaker, rotfrukter, frukt, nötter och naturliga råvaror. Nej, de flesta tycker inte att grönsaker, rotfrukter och frukt är jättegott, men det är svårt att komma ifrån att det faktiskt är jättenyttigt. Faktum är att ingen annan mat kommer ens i närheten av näringsinnehållet i frukt och grönt och ännu bättre blir det om du väljer ekologiskt. Naturliga råvaror är mat som kommer direkt från sitt ursprung i obearbetat skick, som t ex morötter eller en hel bit kött. Den här typen av mat gör att du får massor med bra näring som gör dig piggare och håller dig mätt längre.

Ge det en månad och prova och se vad som händer!

/Coachen

DSC00753

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI