Home Personlig utveckling När du slutar döma dig själv

När du slutar döma dig själv

by Charlotta

Vad skulle hända om du slutade döma dig själv? Om du inte bara godkänner dig själv utan till fullo accepterar allt som är du precis som det är, vad skulle det innebära för dig?

–  Inga fler missnöjda blickar i spegeln.

–  Ingen vånda framför garderoben.

–  Ingen prestationsångest på jobbet.

–  Ingen nervositet för föredraget för kollegorna.

–  Bara positiv och peppad inför lönesamtalet.

–  Självsäker och segerviss inför anställningsintervjun.

–  Inget dåligt samvete för barn, familj, föräldrar, syskon, bästa vänner.

–  Ingen frustration över allt du inte hinner.

–  Ingen besvikelse över det du inte orkar.

–  Ingen jämförelse med grannens hus, bil eller trädgård.

–  Ingen avundsjuka på kompisens nya jobb.

–  Inga orimliga förväntningar.

–  Inga omänskliga krav.

–  Inga skuldkänslor.

–  Ingen ångest.

–  Ingen ånger.

–  Ingen skam.

Om du slutar att döma dig själv så försvinner allt utom glädje, harmoni och tillfredsställelse. Vad vinner du på att döma dig själv? Hur mår du av att döma dig själv? Vem är det som styr om du dömer dig eller inte? Vad behöver du för att sluta döma dig själv?

/Coachen

DSC01050

14 comments

Karin 17 mars, 2015 - 09:42

För tillfället skriver jag på ett manus till ett föredrag om yta kontra djup, och din text var verkligen till en hjälp för mig. Både som en tankeställare och en inspiration. Tack!

Reply
Coachen 17 mars, 2015 - 09:52

Tack Karin, vad roligt att höra. 🙂 Lycka till med föredraget!
/C

Reply
Lisbeth 12 november, 2019 - 15:10

Hej nu är det jag igen som fortfarande tycker att det finns en hel del frågetecken kring det här med dömande!
Jag är helt med på det att det är kontra effektivt att döma sig själv, för det gör ju bara att man tappar energi, som istället kunde användas till att skapa något bättre!
Likaså att gå och älta oförätter som har skett är ju också meningslöst om man inte klarar att transformera det till någon sorts erfarenhet som kan skapa visdom!
Men nu skall jag dra tankegången ännu längre.
Dömer inte vårt rättssamhälle människor hela tiden?
Är det inte att betrakta det som en nödvändighet att ha domstolar som dömer, för att skydda de försvarslösa offren i samhället.
Om alla grovt kriminella hade kunnat härja fritt så hade det ju knappast blivit lättare att leva fridfullt?
Skapar inte ett samhälle, utan några domar eller regler alls, kaos och onödigt mycket lidande?
Om allt levande i universum hade varit i någon sorts nirvana tillstånd då hade ju fullständig anarki fungerat.
Men som jag ser det, så är ju den manifesterade verklighet långt från så idyllisk i nutid!
Naturligtvis måste det ju satsas så mycket kärlek och förnuft som vi människor klarar att uppbringa för att förebygga och hjälpa oss själva samt andra människor, djur och natur.
Att stämma i bäcken istället för i ån måste väl ändå vara bättre!
Är det inte så att om man är för snäll så medverkar man till att fresta svaga själar till dummheter?
Dummheter som hade kunnat stoppats om någon hade vågat ingripa! Även om det hade inneburit att döma någon!
Charlotta jag hoppas att du inte tycker att jag är tjatig. Var snäll och spinn vidare på temat!
Men jag tror i alla fall att vi i Sverige har i vårt tidigare lugna välfärdssamhälle har invaggats i falsk trygghet!
Visst är vi själar som som är odödliga!
Men hade det inte varit roligt om det manifesterade materiella livet också hade blivit lite mer hållbart?
Hur skall vi kunna förbättra om man inte får döma ut det som inte fungerar?
Obs jag menar tex. ett orättvist ekonomiskt system.
Kort och gott döma ut felaktiga val och beslut!

Reply
Charlotta 12 november, 2019 - 19:09

Människan är en oerhört kraftfull skapare, det är vår medfödda och inneboende förmåga att med tanke, ord och handling skapa vår egen värld och framtid. Det vi ser runtomkring oss nu är alltså resultatet av vad vi och generationer före oss redan har skapat, inte bara fysiskt med våra händer och hjärnor utan också i högsta grad energimässigt. Om vi fortsätter att tänka och agera på samma sätt som tidigare kommer vi alltså obönhörligen att skapa mer av samma sort och om vi fokuserar mer på problem, risker och hårda tag kommer vi att skapa ännu mer av det i samhället, från alla håll. Vill vi istället skapa ett samhälle som är fredligare och mer harmoniskt måste vi börja välja tankar, ord och handlingar som matchar de frekvenserna.
Att sluta döma är ett sätt att höja sin frekvens vilket i sin tur höjer den kollektiva frekvensen, när kollektivets ferkvens höjts tillräckligt mycket kommer mycket av de samhällsproblem vi ser idag att försvinna av sig själv eftersom människor då tänker annorlunda. Detta kommer dock att ske över lång tid med gradvis anpassning, men för att det överhuvudtaget ska kunna ske måste förändringen börja hos enskilda individer. Av naturliga skäl startar den sortens förändring hos dem som redan har en högre medvetenhet än gensomsnittet, personer som sedan tidigare ofta har ställt sig lite utanför den bredaste fåran i samhället på grund av värderingar och tankegångar som skiljer sig från den stora massans. Därför är det sannolikt att det vanliga 3D-förhållningssättet kommer att fortsätta råda under åtskilliga år framöver eftersom majoriteten av dem som arbetar i samhällsuppbärande funktioner kommer att vara kvar i gamla tankemönster. Vill man använda det som anledning till att själv kunna fortsätta döma går det utmärkt, det är ingen som tvingar in någon i en viss fålla och det kommer alltid att finnas tillräckligt många människor som är beredda att göra jobbet för att kollektivet så småningom ska börja tippa över i 5D. Frekvenshöjningen är det som kommer att leda till ett materiellt hållbart liv för alla.
/C

Reply
Lisbeth 12 november, 2019 - 20:02

Tack för ditt svar! Att frekvenshöjning är nödvändigt är också min fulla övertygelse!
Om jag uppfattade dig rätt så kommer bromsarna från det gamla 3D systemet finnas kvar så länge som det krävs, alldeles av sig själv, för att det skall bli en smidig övergång in i ett mera hållbart 5D system.
Det innebär att jag som enskild person skall fokusera så mycket jag bara kan, på att bli och förbli så vaken och lyhörd som det bara går.
Och att finna vägledning ifrån mitt inre autentiska jag!
Jag kommer i alla fall försöka så gott jag kan och hoppas att jag slipper göra alltför många missbedömningar.
Jag hoppas också på fortsatt vägledning av de som har kommit längre på väg!
Tack Charlotta för din fina vägledning!

Reply
Charlotta 12 november, 2019 - 20:54

Bromsarna i 3D-systemet krävs inte, de gör egentligen bara skada men det är vi själva i egenskap av våra egon som håller oss kvar där. Hela systemet kommer att finnas kvar ett bra tag eftersom människor än så länge är väldigt ovilliga att släppa på sina egon, det är alltså vi själva som bestämmer takten. Du har helt rätt i att det bästa individen kan göra är att fokusera på sitt eget uppvaknande och medvetandehöjning, inte bara för sin egen skull utan även det bästa för kollektivet eftersom vi alla i grunden är ett. Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det finns inget tvång, man ska inte försöka pressa in sig i en mall man känner inte passar. Att leva autentiskt innebär att leva från sitt eget hjärta och fokusera på det som är rätt väg för en själv för det är där man gör mest nytta.
/C

Reply
Lisbeth 12 november, 2019 - 21:22

Jag undrar om du och jag menar samma sak med bromsar? För att förtydliga så skriver jag några exempel på vad jag menar.
Antag att jag blir svårt misshandlad av ett kriminellt gäng. Skall jag då inte anmäla händelsen till Polisen?
Skall jag låta bli att ha hemlarm om jag bor i ett område där inbrott förekommer frekvent?
Skall jag rent av strunta i att låsa ytterdörren?
Nu har spetsat till det lite grann men det är i ett försök att förklara vad jag menar med bromsar.

Reply
Charlotta 12 november, 2019 - 21:28

Självklart ska du inte utsätta dig själv eller det du värdesätter för onödiga risker och i många fall är det nödvändigt att rätta sig efter det system vi lever i trots att det är bristfälligt och vilseledande.
/C

Reply
Lisbeth 12 november, 2019 - 22:48

Tack då är vi på samma linje!
Jag spetsar avsiktligt till det för jag tror att ganska många med mig ibland kan ha lite svårt att skilja på,
vad som som är ego och vad som är ren självbevarelsedrift.
Även om den fysiska världen ännu inte är ett paradis, så är det ju väldigt mycket som redan nu är både vackert och fantastiskt.
Så jag kan ju se en stor potensial i den fysiska skapelsen. Livet vibrerar ju i allting!

Reply
Charlotta 13 november, 2019 - 10:10

Ego och självbevarelsedrift är i princip samma sak.🙂 Det är just att hålla liv i kroppen som är egots främsta uppgift, utan egot hade våra fysiska inkarnationer inte överlevt speciellt länge eftersom kroppen saknar relevans för själen. Det som jag tror är det som kan röra till det är att egot inte bara är något dåligt, egot fyller en viktig funktion, i alla fall så länge vi befinner oss på dessa frekvensnivåer. Egots uppgift är att skydda kroppen men egot har ingen uppfattning om när det går för långt och vad priset är för dess agerande. Egot förstår inte att när det attackerar eller dömer någon annan så attackerar och dömer det också sig själv. För egot är detta omöjligt att inse eftersom egots sanning är separation, individualism och ensamhet, men för själen är det i högsta grad verklighet eftersom själens sanning är kollektivet, gemenskap och etthet med skaparen och skapelsen. Varje gång man attackerar eller dömer någon annan så attackerar och dömer man också sig själv, sin egen energivarelse, och detta registreras känslomässigt. Man får alltså inte bara den andra personen att må dåligt utan även sig själv. De flesta människor upplever detta men utan att riktigt veta vad det är. Om man t ex skäller ut någon eller trycker till någon annan så kan det kännas tillfredsställande i stunden och det är egot som sträcker på sig och samlar poäng. Men ganska snart försvinner tillfredsställelsen och ersätts med tvivel, skuld, ånger och kanske till och med skam och ångest och de känslorna är effekten av att man skadade sig själv lika mycket som man skadade den andra personen. Man kan utvidga detta till att omfatta alla händelser och alla människor. Varje gång en individ gör något kärleksfullt mot någon enskild del av skapelsen gynnas hela skapelsen och varje gång en individ attackerar eller dömer någon del av skapelsen blir hela skapelsen lidande.
/C

Reply
Lisbeth 13 november, 2019 - 15:23

Det låter i mina öron som om det är rena självmordsuppdraget!
Om man inte kan eller får stå upp för sig själv, om eller när man blir angripen av ett eller annat, så undrar jag tex.
hur skall en förälder kunna beskydda sina barn?
Hur skall ett samhälle kunna skydda sina medborgare?
Jag får ärligt sagt inte ihop resonemanget!
För mig skulle de vara väldigt svårt att bara se på och inte på ett eller annat sätt ingripa om jag såg ett barn eller djur fara illa!

Reply
Charlotta 13 november, 2019 - 16:33

Att beskydda och försvara är inte detsamma som att attackera eller döma. Naturligtvis kan du ingripa och komma till undsättning om någon far illa, men du kan välja att göra det utan att attackera eller döma.
/C

Reply
Lisbeth 13 november, 2019 - 17:18

Tack för ditt svar!
Jag tycker att det är väldigt viktigt att människor vågar engagera sig för då är det ju möjligt att fixa saker som fungerar för så många som möjligt.
Ingen kan allt men alla kan något!
Personligen tror jag att om man väntar med att agera innan ev. problem växer över huvudet så är det mycket lättare att agera balanserat.
Likgitighet eller uppgivenhet tror jag inte skapar något konstruktivt.

Reply
Charlotta 13 november, 2019 - 17:22

Jag håller med dig, det är mycket viktigt att vara både engagerad och balanserad för det är då det man gör får mest och bäst effekt.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI