Home Personlig utveckling Panik och ångest

Panik och ångest

by Charlotta

Som en fristående fortsättning på gårdagens inlägg De onda tankarna och de goda kommer här lite mer praktiska tips om hur man tar sig ur negativa tankespiraler.

Ibland kan det kännas som om allting rasar samman runt omkring dig och du upplever att ingenting fungerar. Allt i livet är fel, ingenting går din väg, det är bara problem så långt ögat når och du skulle lika gärna kunna ge upp på en gång för det här kommer ändå aldrig att kunna lösa sig. Det är fel på jobbet eller utbildningen, på din partner, på bostaden och kompisarna och föräldrarna och kroppen och hälsan och hela dig. Fel på i stort sett allt.

Alla kan få den känslan tillfälligt någon gång ibland och för det mesta skakar man den av sig och går vidare, men om den återkommer och äter sig in i själen och gnager tills den lagt sig som en mörk skugga över allting då är det dags att ta tag i saken och göra något åt det, för det är inte meningen att du ska känna på det viset. Att gå och må dåligt över ditt liv, eller att vara rädd, orolig, osäker eller ledsen är inte bra för varken själen, hälsan eller humöret och ju snabbare du inser att du inte vill ha det så och att du är värd att må bättre, desto snabbare kan du börja göra något åt det.

När du hamnar i det här läget är det mer regel än undantag att du går in i försvarsposition. Du blir stressad, får svårt att koncentrera dig, svårt att varva ner och att tänka klart. Istället rusar hjärnan på och arbetar sig längre och längre in i den hopplösa känslan av att allt är fel och att det blir bara värre. I den här situationen styr den stressade hjärnan över kroppen och lyssnar inte alltid om du försöker lugna ner tankarna, så det första du behöver göra är att vända på steken så att kroppen får styra hjärnan eftersom det är mycket lättare att lugna kroppen än att lugna hjärnan.

Sätt dig ner, slut ögonen och ta några lugna, långsamma, djupa andetag, för en del fungerar det bättre att göra tvärtom, att resa dig och ge dig ut att promenera eller springa. Det viktiga är att du gör en fysisk förändring som bryter den situation du befinner dig i. Fortsätt andas lugnt och långsamt tills du verkligen fått ner andningsfrekvensen. Fråga dig själv vad som är fel och vänta. Förmodligen får du efter ett tag ett långt svamligt svar där i stort sett allt är fel, men nöj dig inte med det utan fråga vad som egentligen är fel och kräv av dig själv att du gräver fram några få punkter som allt det dåliga kommer sig ur. Det här kan ta från några minuter till några veckor beroende på hur van du är vid att ha kontakt med ditt inre. Men du ska självklart inte sitta kvar där i några veckor. Skulle du inte få svar direkt så acceptera det men låt frågan finnas kvar i ditt medvetande även efter du öppnat ögonen och rest dig upp, så kommer ditt undermedvetna att fortsätta jobba på ett svar. Upprepa aktivt frågan ett par gånger per dag så garanterar jag att du kommer så småningom att komma fram till svaret. Sannolikheten är stor att du finner ett litet antal problem som är roten till den hopplöshet du känt och då har du förvandlat den kompakta grå filten av elände till några få konkreta punkter och du vet vad problemet egentligen handlar om. Nu kan du med gott samvete slänga de andra 10-20 mindre problemen som du har dragit runt på som en alldeles för stor resväska med massor med extravikt. Du har inte 10-20 stora problem, du har förmodligen två eller kanske tre problem. Resten är bara effekter av dessa, antingen direkta följdproblem eller helt enkelt för att hjärnan tenderar att fungera så när det gäller problem att den räknar 1, 2, 3, hur många som helst. Läs mer om hur hjärnan luras i Din luriga hjärna

Har du någon gång upplevt att det som känns som oändligt många problem visade sig vara bara några stycken när du väl började bena i röran?

/Coachen

DSC00922

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI