Home Personlig utveckling Rensa i den mentala röran

Rensa i den mentala röran

by Charlotta

Vilka fem saker tänker du mest på under en vanlig dag?

En genomsnittlig människa tänker omkring 65 000 tankar per dag. Av dem är ungefär 95% exakt samma tankar som dagen innan, det motsvarar 61 750 tankar som är samma som dagen innan, varav 58 663 tankar är desamma som dagen innan dess, och 55 729 tankar är desamma som dagen innan dess och 52943 samma som dagen innan dess och så vidare. Inte konstigt att livet kan kännas ganska enahanda emellanåt.

På den positiva sidan har vi 3250 otänkta tankar som vi kan göra precis vad som helst med, men det tar vi en annan gång.

Nu handlar det om de nästan 50 000 tankar som har varit samma den senaste veckan och många av dem långt innan dess. Vilka fem av dessa tankar är du medveten om att du tänker allra mest på?

För de flesta av oss är det så att de saker vi tänker mest på inte är det som fungerar bra och som gör oss glada och engagerade, utan det vanliga är att man tänker på problem och saker som behöver fixas. Att ägna stor del av sin tankekraft åt problem, och samma problem tar en massa onödig energi och kan lätt leda till negativa känslor.

Skriv ner de fem tankarna och bestäm sedan för var och en av dem vilken av följande kategorier de tillhör.

  1. Saker jag kan göra något åt just nu.
  2. Saker jag kan göra något åt, men inte än.
  3. Saker jag behöver en långsiktig plan för att göra något åt.
  4. Saker jag kan ta hjälp av någon annan för att göra något åt.
  5. Saker jag inte kan påverka.

Nu har du sorterat  och organiserat de fem viktigaste punkterna av det som upptar det mesta av din tankeverksamhet, grattis!

Saker som hamnar under punkt 1. kan du planera in att stöka undan ganska omgående, eller så fort du får möjlighet så har du en sak mindre att fundera på. Saker under punkt 2. kan du boka in i kalenderna när det är dags att göra något åt just den saken. Saker under punkt 3. kräver en del tankearbete och planering för att bestämma bästa sätt att gå vidare, så planera in tid för att göra den planen. För saker under punkt 4. behöver du fundera ut vem du kan ta hjälp av och boka in ett möte eller samtal med den personen för att göra upp gemensamm planer.

Slutligen har vi saker under punkt 5, den här punkten är både den lättaste och den svåraste. Kan du inte påverkar det, så kan du inte påverkar det, då blir det inte bättre av att du lägger energi på att tänka på dig och oroa dig för det. Så släpp det!

/Charlotta

6 comments

Lotta 18 februari, 2016 - 08:56

Jag som hade hoppats att du skulle berätta var knappen sitter, som bara stänger av tankarna kort och gott………. 😉

Reply
Charlotta 18 februari, 2016 - 10:27

Hehe, det inlägget kommer Lotta, håll ut några dagar! 😀 Fast jag måste förvarna dig om att det inte riktigt är så enkelt som bara en knapp, men nästan.
/C

Reply
Lotta 21 februari, 2016 - 15:10

Anade väl det…… 😉

Reply
Carina Kindbom Månsson 5 februari, 2017 - 12:43

Hej Charlotta!
I mitt blogginlägg för dagen som handlar om att rensa i både den fysiska och mentala röran hittade jag dina goda råd. Tack för dom! 😊

Reply
Charlotta 5 februari, 2017 - 12:50

Välkommen hit Carina och tack för länken. 🙂
/C

Reply
Rensa i röran fysiskt och mentalt med Feng Shui ~ 8 februari, 2017 - 08:12

[…] som hela tiden jobbar i vår hjärna. Några bra tips på hur du kan gå tillväga hittar du på Charlottas blogg! Det kan var läge att avsätta tid till denna inre rensning och om du gör det så kommer du att […]

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI