Home Personlig utveckling Så här påverkas din hjärna när du klagar

Så här påverkas din hjärna när du klagar

by Charlotta

Att regelbundet umgås med någon som klagar på i princip allt och alla och som ständigt hittar något att vara missnöjd med kan vara oerhört påfrestande. Att själv vara den personen som klagar och är missnöjd är precis lika påfrestande, med den skillanden att man sällan är medveten om hur mycket man klagar och inte heller om orsaken till problemen det skapar, istället märker man bara de tråkiga effekterna.

Det kan tyckas harmlöst att uttrycka sin besvikelse och sitt missnöje över saker och ting. Ärligt talat så har vi ju tillräckligt med problem i den här världen för att man dagligen och stundligen ska ställas inför saker som är allt annant än bra, så det är väl egentligen bara sunt och naturligt att reagera?

Man skulle kunna tro det, men att konstant klaga är allt annat än harmlöst. De negativa tankarna som yttras när man klagar påverkar inte bara hjärnans tankemönster utan även den fysiska hälsan. Både när du själv klagar ofta och när du upplever att andra klagar ofta påverkas din hjärna, men också din hälsa, negativt.

Alla som cyklar mountainbike eller någon annan sport på hjul i terräng vet hur förrädiska hjulspår kan vara. Man ser de där djupa, uppkörda spåren framför sig på den smala stigen och inser att det kommer att bli en strid på millimetrarna för att inte kana ner i dem och fastna i leran. Man satsar med full fart på kanten men kommer inte långt förrän man obönhörligen halkar ner i de gamla spåren och tvingas harva igenom sörjan med knapp styrfart.

Precis så fungerar våra hjärnor också, ju fler gånger man tänker samma tanke desto djupare blir spåret och desto svårare blir det att hålla sig utanför det. Om spåret då är ett resultat av klagande och en allmänt negativ syn på världen och/eller en själv så har man lagt grunden för fortsatta tankar i samma stil.

Att köra upp nya hjulspår och låta de gamla fyllas igen är fullt möjligt, men det tar kraft och tid och sannolikt kommer man att halka tillbaka ner i de gamla spåren betydligt fler gånger än man skulle önska innan man har kört upp nya spår med mer positiva och kontruktiva tankar.

Magnetröntgenundersökningar har visat att frekvent klagande kan leda till att hippocampus krymper vilket ökar risken för minnesproblem och för att svårigheter att anpassa sig till nya situationer. Att klaga ofta gör också att kortisolnivåerna stiger vilket är kopplat till bland annat depression, sömnproblem, matsmältningsproblem, högt blodtryck och hjärtsjukdom.

Är man en person som gjort det till en livsstil att klaga så riskerar man alltså att skapa hälsoproblem som inte hade behövt finnas där, men man riskerar också att påverka sitt sociala liv genom att människor börjar undvika att umgås. Det är inte bara i stunden det kan vara jobbigt att lyssna på någon som klagar, starka beteenden ”smittar” och umgås man mycket med någon som ser det som naturligt att klaga är det lätt att själv lägga sig till med samma vana. Det ligger i människans natur att anpassa sig till sin omgivning och dem man umgås mest med, och ingår det i gruppens dynamik att man klagar så är sannolikheten stor att man tar till sig det beteendet.

Om du nu med förskräckelse inser att du förmodligen är en av dem som klagar för ofta så kan jag lugna dig med att det går att ändra på. Ett första steg kan vara att drastiskt minska umgänget med andra som klagar ofta, i alla fall under en period medan du tar kontroll över dina egna vanor.

Andra hjälpmedel för att sluta klaga är att rent praktiskt komma fram till vad som räknas som att klaga, förmodligen är det mer än vad du först tänker på. Är du osäker så fråga gärna andra vad de uppfattar som klagande. Även att bli uppmärksam på hur du själv uttrycker dig för att snabbt kunna korrigera dina ordval innan du börjar klaga på något är till hjälp för att bryta mönstret.

Ett annat bra trick kan vara att fundera över allting som du säger och tänker som börjar med ”Jag måste” och ifrågasätta om det verkligen rör sig om ett måste eller om det i själva verket handlar om ett val. Att uttrycka sig i termer av måste ger en negativ känsla även till saker som egentligen skulle kunna vara meningsfulla eller till och med trevliga.

Att klaga mycket är inget annat än en dålig vana och precis som med andra dåliga vanor kan de till en början kännas svåra att bryta men ju mer man övar desto lättare blir det. 

/Charlotta

10 comments

H 12 maj, 2019 - 12:47

Det här inlägget var bra för mig att läsa och hur jag skall förhålla mig till en viss person. 🙂

Reply
Charlotta 12 maj, 2019 - 12:51

Vad bra att du har nytta av det H!🙂
/C

Reply
Catarina Ortby 12 maj, 2019 - 12:48

Det är bra att var nyfiken

Reply
Charlotta 12 maj, 2019 - 12:51

Hej Catarina, välkommen hit! Ja, nyfikenhet kan vara väldigt användbart. 🙂
/C

Reply
Annica 12 maj, 2019 - 16:53

Tack för din fina text❤️❤️❤️
Ja man kan välja att se ett glas som halvfullt eller halvtomt.
I de flesta situationer i livet finns det ofta möjligheter att se något positivt eller om det
inte är möjligt försöka vara i en acceptans över vissa sakers tillstånd.
Jag är rädd att jag är väldigt negativ just nu i mitt liv.
Sorgen över vår son gör världen halv och de flesta dagar känns tunga och mörka.
Allt det vackra, skira och gröna gör mest ont i hela mig för att han inte är kvar hos oss som förr.
Jag försöker hitta ljuset, vara i naturen och i vardagen så gott det nu går.
Försöker göra något för andra när jag orkar och kan.
Ibland kan egen smärta lindras av att göra gott gör andra.
Inte som en flykt men för att skapa lite ljus för någon annan som den egna själen också
mår bra av.
Men jag klagar nog ibland över livet och dess utmaningar.
Även om jag innerst inne förstår att allt har en mening ,även det till synes meningslösa.
Det är svårt att höja sig själv när livet känns tungt.
De stunder livet glimmar till och jag kan skratta för en stund, känna frid i själen för en stund värderar
jag högt just nu.
Vi kanske klagar över mycket av livets oväsentligheter och när livet ställs på sin spets ,det är då vi förstår
att vi kanske klagat över onödiga saker i livet.
Allt gott❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Reply
Charlotta 12 maj, 2019 - 17:10

Tack för dina ord Annica. Om du skulle vilja prova homeopati så vet jag av erfarenhet att det finns väldigt potenta homeopatiska medel för sorg, på mig hjälpte det på ett par dagar när jag inte kunde komma ur sorgen på egen hand. Artikeln idag handlar ju om det fysiska och vetenskapliga perspektivet, men ur ett själsligt perspektiv så innebär klagandet en attack vilket förhindrar läkning hos en själv, såväl som hos resten av mänskligheten. Det mest läkande man kan göra för både sig själv och andra är att sända kärlek till alla personer och situationer. Kram! ❤️
/C

Reply
Anna 13 maj, 2019 - 22:01

Dela gärna med dig av det homeopatiska medlet! Sorg kan vara både konstant och tillfälligt förlamande! ❤ Anna

Reply
Charlotta 13 maj, 2019 - 22:06

Hej Anna! Homeopatika tas fram på individbasis så det är inte säkert att två olika personer får samma medel mot sorg, man behöver alltså konsultera en skicklig homeopat för att få rätt medel.
/C

Reply
Mia 16 juni, 2019 - 07:57

Hej vet allt detta med gnällande och kommer in i faser finns nått ordspråk. Det du tänker och pratar om blir det mer utav. Men jag har en särbo (som har fina fantastiska sidor) men så kör han i gång. Särskilt har jag märkt om jag är uppåt och fixar och har mig. Då blir han som en pappa varför ska du göra så. Du ska inte sätta in en kattlucka i stugan då blir det fukt (och vad gör det?) jag ser inte att du klippt dig.
Nu är det en riktig sådan period så nu har jag bara valt att vara ensam. Har tittat på ny bil måste kanske tyvärr så tråkigt att köpa bil. Då kommenterar han det, jag vet inte hur man får tyst på han. Det som händer är att jag går i försvar och ska minsann berätta att bilen kostar för mycket nu osv. Och när jag skulle flytta tyckte han inte jag skulle ta med min bäddsoffa. Vi bor i sär så jag förstår inte …Hur får man tyst på sånna kommentarer. Det blir ju att jag sedan sitter och vevar detta med min mamma ex och då blir jag ju klagig och fastnar i detta. Sedan har vi så underbara stunder bara fixar och grejar mest på Landet och med hans båt. Konstiga exempel men känns som om jag svarat på det ena får jag en boll till. Det kan vara så på jobbet med att man säger hur jag ska göra. Jag skulle aldrig säga så, har varit chef då får man ju vara noga med att ”Ja du tänker så” tänk om vi skulle tänka så. Har en gammal jobbarkompis, ingen skulle våga ge hennes sådana kommentarer så det är ju nått med mig och gränser. Hur som helst hur skyddar man sig utan att bli arg, ledsen och själv starta klaga? Det tränar jag på. Nu är det en härlig söndag ska vara ute och greja …

Reply
Charlotta 16 juni, 2019 - 11:54

Hej Mia, välkommen hit! Jag förstår att det blir påfrestande att återkommande befinna dig i en situation där du blir ifrågasatt och känner att du måste förklara dig och rättfärdiga dina val och handlingar. Eftersom du skriver att det förekommer i flera olika sammanhang så har du säkert rätt i att det till stor del handlar om vad du bjuder in till genom ditt sätt att förhålla dig till omgivningen, men utifrån hur du beskriver din särbo tror jag också att klagandet är en svag punkt hos honom. Tyvärr kan det vara så att era respektive svagheter göder varandra. Att ändra på någon annan går som bekant inte, den enda du kan ändra på är dig själv och hoppas att de förändringarna påverkar även honom i rätt riktining. Det du också kan göra är att ta upp saken till samtal med honom, inte i ett infekterat läge där du redan är irriterad, utan en gång när allt är harmoniskt och avslappnat. Presentera då situationen som ett gemensamt problem som ni tillsammans behöver komma på en lösning till för er relations bästa. Att ha färdiga lösningar och peka ut honom som skyldig kommer bara att göra att situationen låser sig. Kanske är han inte medveten om sitt beteende och är mycket villig att försöka ändra på sig om han bara förstår hur det påverkar dig? Kanske är han medveten om det men förmår inte ändra sig på egen hand utan behöver stöd och hjälp i processen? Skulle det visa sig att han är fullkomligt likgiltig inför problemet eller säger att det är ditt problem så kanske det är en vägledning i sig.

Det du kan göra på egen hand är att träna dig själv i att sluta reagera på den sortens kommentarer. Sluta försvara och förklara och möt istället den sortens kommentarer med antingen något i stil med ”Det är mitt beslut och inget jag vill diskutera.” eller låt bara kommentaren flyga rakt förbi dig utan att du tar någon notis om den överhuvudtaget. Detta är dels ett sätt att träna dig själv till att inte gå igång på den sortens kommentarer och att i förlängningen inte ens ta dem till dig, men det är också ett sätt att träna särbon i att den sortens kommentarer inte får något gehör och alltså inte är en framkomlig väg för det han vill ha sagt. Kanske får det honom att tänka till kanske inte, sådana här förändringar är en process i flera steg och man behöver kontinuerligt utvärdera vad som fungerar och inte fungerar.
Det här inlägget, och det här kan kanske vara till hjälp.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI