Home Personlig utveckling Sömnproblem

Sömnproblem

by Charlotta

Nästan alla drabbas någon gång av sömnproblem. Anledningarna kan vara många och för de flesta rör det sig om enstaka tillfällen och sedan sover man gott igen. Även enstaka tillfällen med svårt att sova är jobbiga men håller det på natt efter natt kan situationen kännas fullkomligt olidlig och sängen blir en fiende istället för en vän. Det finns många knep för att sova bättre, allt från daglig motion, regelbundna sov- och mattider och att inte äta eller motionera hårt för sent på kvällen, till att ha svalt och mörkt i sovrummet och att stänga av TV, dator, mobil och liknande ett par timmar innan du går och lägger dig. Men om du gör allt det där och ändå inte sover? Eller om det är en akutsituation och du redan ligger där kallsvettig med ångest och panik, vad gör du då?

Oftast är det hjärnan och våra tankar som ställer till det för oss. Kroppen är trött och vill vila men hjärnan är speedad och jobbar på högvarv, och eftersom den inte har något vettigt att jobba vid den tiden på dygnet så hittar den på saker på egen hand och då blir det som det blir. Du tänker inte rationella och klart på natten, alla problem blir mycket större och svårare och allting kanlätt verka nattsvart och hopplöst, så räkna inte med att du ska lösa problemen först och sedan somna, utan lämna problemlösningen till de ljusa timmarna på dygnet så kommer det att gå mycket bättre. På natten handlar det bara om att få tyst på hjärnan så du kan få ro att sova.

Ett sätt att göra detta är att fokusera på att leva i nuet. Filmen av minnena du spelar upp gång på gång i hjärnan har redan hänt och går inte att ändra på och det du oroar dig för ska hända ligger i framtiden, och du kan omöjligt veta hur det kommer att bli eller om det du oroar dig för ens kommer att inträffa. I nio fall av tio oroar vi oss helt i onödan! Just den stunden du ligger där i sängen och inte kan sova så är livet förmodligen ganska okej, inget hemskt som kommer att hända just där, den natten så tänk de tankarna istället, att just den här stunden är okej. När de negativa tankarna kommer så föser du bestämt bort dem, du kan till exempel tänka dig att du lägger dem i paket som du tejpar igen och skickar iväg eller att du lägger tankarna på moln som du låter vinden blåsa iväg, det viktiga är att du inte låter dem komma in utan håller dem borta. Det kan hjälpa om du skriver ner tankarna på ett papper bredvid sängen så du känner att du verkligen lämnar dem ifrån dig.

Har du legat och snurrat en stund så istället för att bara ligga kvar och fortsätta snurra så gör en förändring. Gå upp på toa eller ta en sväng till köket, men var inte uppe för länge och undvik att tända lampor eftersom det triggar igång vakencentrat i hjärnan. När du kommer tillbaks så lägg dig i en annan ställning eller flytta kudden till fotänden av sängen. Du kanske tillfälligt ska överge sängen helt och gå och lägga dig i soffan istället. Den fysiska förändringen kan hjälpa hjärnan att skifta växel och slappna av.

Prova gärna att meditera eller aktivt slappna av en stund innan du går och lägger dig, eller ännu hellre regelbundet några gånger under dagen, så lär sig kroppen och hjärnan hur de ska göra för att släcka ner och vila. Till att börja med räcker det att du sätter dig bekvämt till rätta på en stol och tar fem djupa andetag medan du bara fokuserar på din egen andning. Efter hand kan du förlänga tiden du sitter där till 10-15 minuter. När du fått in tekniken och vant dig vid den typen av avslappning kan du använda det för att slappna av när du ska sova också.

/Charlotta

DSC00953

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI