Home Personlig utveckling Står du upp för alla andra utom dig själv?

Står du upp för alla andra utom dig själv?

by Charlotta

Det är fint att stå upp för andra och för det man tror på, och det är populärt att tala om att man gör just det nuförtiden. Tyvärr finns den i det sammanhanget en person som ofta blir bortglömd, man själv.

Medan man står upp för andra och för saker man tycker är viktigt så kanske man i det tysta tar emot mentala och känslomässiga hugg och slag på löpande band, utan att protestera och utan att på allvar försöka sätta stopp för det.

Hur gör man för att stå upp för sig själv när man blir nertryckt, utskälld eller på annat sätt förminskad helt utan anledning? När orden inte vill komma då man som bäst behöver dem utan man blir helt tom i huvudet och vänder ilskan inåt mot sig själv istället för mot den som behandlar en illa?

Det första och kanske allra viktigaste är att du har all rätt att stå upp för dig själv, all rätt att säga ifrån och att besvara påhopp på det sätt som krävs för att avsändaren ska förstå att vederbörande har gått över gränsen. Du är i din fulla rätt att stå upp för dig själv även om det innebär att du kommer att låta arg och bestämd, och uttrycka dig kritiskt mot personen i fråga.

Det är av naturliga skäl mer populärt och socialt gångbart att vara glad och godmodig, men allting har sin tid och sin plats, och blir man oförtjänt påhoppad har man rätt att försvara sig. Man kan ha överseende med människors dumhet till en gräns, men man ska aldrig acceptera att bli trampad på och tillintetgjord. I slutänden är det din självkänsla och ditt välmående det handlar om och det är din främsta uppgift att ta väl hand om båda.

Men hur gör man rent praktiskt för att finna orden? Man övar! Leta i minnet efter situationer där du önskar att du hade gett svar på tal och stått upp för dig själv. Sätt dig sedan och skriv ner tio olika svar som du kunde gett i de situationerna, svar som hade gjort att du efteråt hade känt, ”Yes, där satt den!”. Nu har du ett eget, personligt bibliotek med svar på tal till olika situationer som du kan gå tillbaka till och hämta material från när du behöver utöka din repertoar.

Därefter väljer du ut ett färdig svar för var och en av de tre vanligaste situationerna som du brukar hamna i där du inte vet vad du ska svara, och så övar du in dem så du kan dem som ett rinnande vatten. Rabbla dem dagligen i huvudet så fort du tänker på det, och när du en dag behöver dem så kommer de att finnas där.

Genom att ha ett antal genomtänkta och ordentligt inövade repliker färdiga att användas så behöver man inte kunna finna sig och tänka snabbt, man behöver behöver bara minnas det man övat in. När man sedan väl fått några erfarenheter där man kunnat stå upp för sig själv på ett bra sätt genom sina inövade repliker så släpper pressen och det börjar gå bättre och bättre att tänka även i stressade situationer.

/Charlotta

2 comments

Lisbeth 30 november, 2017 - 12:11

Hej jag kom en gång på att, en av orsakerna till att jag inte klarade av att försvara mig, berodde på att, det nästan var förbjudet att bråka i min barndom. Vid minsta fnurra på tråden så fanns där en vuxen som ingrep. Här skall det vara lungnt!
Detta ingripande var säkert välmenat, men jag tror också att en av orsakerna har bottnat i deras egna rädsla och otillräklighetskänslor.
Min teori är att man måste få lov att öva sig i barndomen, för att få ett antal redskap med sig i resten av livet.
Med detta menar jag inte att de vuxna är vara frånvarande.
En metod som jag själv, i vuxen ålder, kom på:
Det är viktigt att det man säger är tillräkligt träffsäkert, kärnfullt och kortfattat, annars snor man in sig i sitt eget försvar.
Med dårlig träning från innan så är man ju ganska försvarslös.
För att lyckas bättre nästa gång, så började jag skriva ner, så kortfattat och slagfärdigt som jag kunde, på en lapp.
Detta fungerade nästan som en osynlig försvarsmur, för det blev aldrig något angrepp på samma tema.

Reply
Charlotta 30 november, 2017 - 12:38

Det ligger mycket i det du skriver. Känslor behöver också tränas precis som allting annat, om man vill bli bra på att bemästra det. Det där med att din förberedelse blev som ett osynligt försvar beror i grund och botten på attraktionslagen. När du hade ditt försvar klart för dig blev den situaitonen inte längre ett problem och inget du oroade dig för, det i sin tur fick dig att sända ut en helt annan energi som inte längre drog till sig just den sortens situationen. Det är alltså inte alls ovanligt att förberedelser eller omfokuseringar i allmänhet får precis den effekten.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI