Home Personlig utveckling Vem gör dig arg? Och vem gör dig glad?

Vem gör dig arg? Och vem gör dig glad?

by Charlotta

Händer det att du säger eller tänker saker som ”Han gjorde mig så arg.”, eller ”Det där gjorde mig verkligen ledsen.” eller ”Det skulle behöva hända något trevligt så jag kunde bli glad igen.”?

Det är väldigt vanligt och känns som helt normala reaktioner på livet och omvärlden, men tänker man på det ur ett större perspektiv så inser man vilken märklig inställning det är att någon annan eller något annat skulle kunna bestämma hur man själv ska känna. För sanningen är den att ingen och ingenting kan få dig att känna en känsla som du inte själv vill känna.

Det är lätt att uppleva att man är ett offer för sina känslor, att saker händer så snabbt att man inte har någon kontroll över den effekt de har på hur man känner, och att det enda man kan göra är att reagera. Men det är inte riktigt sant. Ditt undermedvetna använder tidigare upplevelser för att snabbt bestämma hur du ska reagera och vilka känslor som ska frammanas, hur du reagerar när något händer är alltså en vana som grundar sig i ett val, och vanor kan brytas.

Livet är fullt med negativa händelser, de flesta mindre men en del större. Beroende på var man drar sin gräns för vad som är negativt så kan varje dag lätt ha flera negativa händelser. Om man inte tar kontroll över sina känslor och börjar styra dem i den riktning man själv vill, så kommer man istället att vara styrd av sina reaktioner, och det kommer alltid att finnas mängder med bra anledningar till att må dåligt.

Men så som du har reagerat och känt tidigare är inte så som du behöver reagera och känna nu och i framtiden. Du har möjligheten att välja. Om du är trött på att ständigt vara arg, känna dig sårad, ledsen eller besviken så kan du välja andra reaktioner och andra känslor istället. Det är inte alldeles lätt och det krävs lite träning, men det går att göra.

Att bli medveten om att du har den makten, att du alltid, i varje stund kan välja hur du känner, är en väldigt kraftfull insikt och ett sätt att utvecklas och växa som människa. Plötsligt är du inte längre ett offer för omständigheterna utan du är skapare av din egen upplevelse. För så som du känner, så upplever du också livet.

Nästa gång som du känner en negativ känsla så fråga dig själv var den kom ifrån, hur såg vägen till den känslan ut, var hade den sitt ursprung och vilken tankeprocess ledde dig fram till den? I stunden känns det säkert som om känslan valde dig, men det gjorde den inte, du valde känslan, du var bara inte medveten om att du gjorde det. När du blir medveten om det har du möjligheten att välja en annan känsla.

/Charlotta

7 comments

Annsofi 16 juni, 2017 - 07:16

Hej! Jag upplever att jag lätt känner mig överkörd, i regel på min arbetsplats, när det inte blir som jag har tänkt mig eller när det sker förändringar och jag inte riktigt är med på tåget. Känner mig då mycket låst i de känslor . som kommer upp inom mig, sårad, ledsen, överkörd. Har mycket svårt att glömma. Samtidigt blir jag förvirrad – vet inte om jag är överkörd ”på riktigt” eller om det är min självkänsla det hänger på.
Det här är så svårt!

Reply
Charlotta 16 juni, 2017 - 09:17

Hej Annsofi! Tydligen är situationer där du kan uppleva dig överkörd och bortglömd en stark trigger för dig, när det är så brukar det betyda att man har något i bagaget som handlar om just det man triggar på, något som inte är helt uppklarat och som man inte har lämnat bakom sig utan fortfarande är känslig för. Om du kan komma på vad det är och jobba igenom de känslorna så kommer du att ha lättare att hantera liknande situationer utan att känna dig låst i dina känslor.
/C

Reply
Hanna 16 juni, 2017 - 18:01

Hej i sommaren,
Ja, tänk att det har tagit hela livet att lära sig detta. Så le man lärt sig från unga år. Att det är andra som har ansvar över hur jag mår? Hur kunde det bli så fel? Fick även detta boktips av min syster:http://soderpalm.se/butik/bok/bara-en-tanke-din-guide-till-villkorslost-valmaende/

Jag har haft familjens uppgift att ha ansvaret att göra alla glada. Men det har jag slutat med ;-).
Har träffat e ny an , som har en del i bagaget, blir irriterad, men när jag säger ifrån, då rinner det ut direkt, eller om jag skrattar åt det, då rinner det också bort. Slöseri med tid, säger jag med glimten i ögat. Rätt metod? Jag vet inte, men har lärt att det bero inte på mig.

Ha en härlig solig dag. 🙂

Reply
Charlotta 16 juni, 2017 - 18:15

Tack, här ösregnar det och har gjort till och från hela dagen. 😉 Att kunna skilja på vad som är ens eget och någon annans, känslor, humör, åsikter, behov, drömmar osv, är en jätteviktig förmåga. Egentligen grundläggande både för eget välmående och lyckliga relationer, men numera ofta en bortglömd talang. Härligt att du har tillägnat dig den. 🙂
/C

Reply
Hanna 16 juni, 2017 - 19:14

Ja, åskan hänger i luften. Tänk att jag träffar åter en man sedan 2 år. En som jag träffade på en logdans då jag var 18, och sedan igen för 10 år sedan och nu igen. Och sedan han som väntat på mig hela livet, vi var ett par i hela tonåren, men han passade inte familjen,,,,och som jag träffade åter för 7 år sedan igen, då, var det passionen, men vi tog adjö då, han som ristat in våra namn i väggen på timmerstugan….hur i hela friden skall jag veta hur detta går….jag tar en dag i taget. 😉

Reply
Annsofi 17 juni, 2017 - 15:14

Tack för ditt svar!
Ja, jag tror jag vet vilka olika händelser långt bak i tiden som kan ligga till grund för dessa känslor, men inte en enda gång att jag har kopplat ihop det och förstått!
Om jag ska jobba mig igenom dessa känslor, menar du då att jag ska tänka på dessa händelser i min barndom/ungdom, så att jag förstår var känslorna egentligen hör hemma?

Reply
Charlotta 17 juni, 2017 - 15:32

Dels analysera var de kommer ifrån och se situationen utifrån där du befinner dig idag, med det perspektiv och den visdom du har nu som du skanade då. Men också att finna ett sätt att förlåta och/eller acceptera dig själv, andra inblandade och så som allting var och blev, så att du kan lägga det bakom dig. Det är genom att finna harmoni och acceptans i det som hände då som du gör dig själv mindre känslig för det som händer nu.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI