Home Självförtroende/självkänsla Hur gör man för att kunna lita på sig själv?

Hur gör man för att kunna lita på sig själv?

by Charlotta

Hur ska man kunna veta vilka beslut som är rätt och vilka som är fel? Hur man ska förhålla sig till olika saker, vilka åsikter och förslag man sa ställa sig bakom och vilka man ska ta avstånd från? Hela världen är full av andras tankar och åsikter men hur ska man veta vem som har rätt?

Rätt och fel är begrepp som allt oftare har en tendens at variera över tiden, det som av den stora massan ansågs vara rätt för några år sedan förkastar samma människor idag. Kanske på grund av att ny kunskap har blivit tillgänglig, kanske för att de politiska eller ekonomiska förutsättningarna förändrats eller kanske bara för att en viss åsikt är populär just nu.

Ska man fatta sina beslut på vad omvärlden för stunden anser vara rätt så kommer man alltid att ligga steget efter, och man kommer dessutom att fara som ett vilset löv i vinden utan att veta hur, när eller varför. Det är inget bra sätt att leva.

Det gör inget om det blåser så det visslar om öronen emellanåt, men man ska se till att alltid ha fötterna tryggt och säkert planterade på jorden så att man kan stå stadigt i sin egen övertygelse oavsett vad som händer. Och enda sättet att göra det är att lyssna mer inåt än utåt, att följa sin egen inre röst och intuition istället för alla andras åsikter och idéer.

Vi har alla en inre röst, men hos vissa är den tydlig och stark medan den hos andra är svårare att urskilja, och en del är mer vana vid att lyssna till den och följa den än vad andra är. Den inre rösten är något som alla föds med men som utvecklas olika beroende på hur mycket man lyssnar till den och litar på den. Desto mer man använder den och vågar tro på den desto tydligare blir den.

Jag tror att alla har upplevt situationer där man stått i valet och kvalet och där allting pekat mot en sak men det varit svårt att fatta beslutet eftersom det inte kändes riktigt bra. Till slut har man struntat i den där odefinierbara känslan och gjort det som var mest logiskt, det som alla andra tyckte, bara för att i ett senare läge inse att det inte alls blev bra, och då tänkt: ”Jag visste det! Jag visste hela tiden att det var något som inte stämde, jag kunde bara inte sätta fingret på det.”

Den inre rösten har aldrig fel. Det som kan hända är att man förväxlar den med andra saker, som rädslor eller prestige, men när man verkligen lyssnar till den inre rösten så vet den i varje läge vad som är bäst för en själv, vilka val man ska göra, vad man mår bäst av, vilken väg som leder framåt osv.

Oavsett vad andra människor säger, hur kloka eller välutbildade de än är, stämmer det inte överens med vad din egen inre röst säger så är det inte rätt för dig. Och du behöver inte ens kunna motivera det, det är bara så det är. Ofta faller alla pusselbitarna inte på plats förrän i efterhand och då först förstår man till fullo varför det var den vägen som var den rätta.

Är din inre röst svag och otydlig idag så träna dig på att lyssna till den och att lita på den i de små vardagliga sakerna så kommer den snart att växa sig starkare och tydligare, och du lär dig att våga lita på den även i de stora och viktiga besluten.

/Charlotta

9 comments

Johanna 28 augusti, 2016 - 12:53

Så sant 🙂
När jag tittar tillbaka har den där känslan jag hade från början alltid stämt..ibland har jag övertygat mig själv om att ge vissa saker eller personer en chans ändå..eller lyssnat på andra för att jag velat saker som inte känts helt hundra, men det kan ha vatt det bästa alternativet. Ibland har jag blivit besviken trots en bra känsla från början..svårt! Kanske behöver utveckla min inre röst.
Jag funderade på det här med hormoner och cravings..det känns ju bra att ge efter för dem, men det är inte det va? 😎 Det känns ju som man ger kroppen det den skriker efter..men det är ju inga bra grejor.. 😎

Reply
Charlotta 28 augusti, 2016 - 13:32

Tack för att du delar dina tankar Johanna. Skräpmat är lika dålig oavsett vilken tid i månaden det är, den blir inte hälsosammare för att du blir mer sugen. 😉 Jag upplever att cravings ofta har sina rötter i näringsbrist eller obalans i kroppen. Blir man sugen på till exempel choklad så behöver man magnesium, blir man sugen på chips behöver man salt, blir man sugen på socker så är det antingen candida eller allmänt låg energinivå beroende på att man har ätit för dåligt eller sovit för dåligt. Ser man till att ge kroppen mat som den verkligen har nytta av så minskar suget, och skulle man ändå känna av lite sug så stillas det enkelt med en banan, ett par bitar mörk choklad eller en näve salta solroskärnor.
/C

Reply
Johanna 28 augusti, 2016 - 13:47

Hahaha, nä det är ju klart 😎
Tack för ditt svar 🙂

Reply
Charlotta 29 augusti, 2016 - 17:07

Det här är jätteknepigt när man har mycket ångest i sin själ – och att den ångesten bara blir värre inför beslut och förändringar. Hela kroppen skriker ”nej gör inte det här” – väldigt tydligt. Men om jag lyssnar på det meddelandet kommer jag till slut inte kunna göra någonting. Inför det som blev ett av mina bästa år (universitets studier) hade jag så mycket ångest att jag nästan kräktes inför terminsstarten. När studierna sedan började lade sig ångesten och det gick bra.
Nu står jag inför en resa och träff med en släkting som jag inte har träffat på mer än trettio år – och ångesten är enorm: känner mig kräkfärdig, har dimsyn och känner knappt marken under fötterna när jag går. Men jag vill inte låta ångesten vinna. Erfarenheten säger mig att det blir bättre när jag väl kommer iväg, men dit är det några veckor och jag vet inte hur jag ska hantera ångesten under den tiden.
Har du några tips på hur jag kan göra?

Reply
Charlotta 29 augusti, 2016 - 18:51

Hej Charlotta! Som du säkert vet är ångesten inte din inre röst, ångesten kommer inte från din själ utan det är dina tankar som skapar den. Om du tränar på att lyssna efter själens röst istället för ångesten och tankarna så kan det tvärtom hjälpa att lindra ångesten. Här kommer tips på några verktyg för att hantera ångesten och ta makten från den.

1. När du har ångest, känn efter noga vad du gör med kroppen då. Hur håller du huvudet, vilket ansiktsuttryck har du, hur håller du ryggen, nacken och axlarna, vad gör händerna, fingrarna och fötterna, hur känns andningen? Bli riktigt uppmärksam på hela kroppen och lägg på minnet vilka kroppsuttryck som hänger ihop med ångest. Ta sedan ett tillfälle när du mår riktigt bra och känner diglugn, glad och bekymmerslös och gör samma sak så att du med säkerhet vet hur kroppen uppför sig när du är glad och avslappnad. Nu har du skaffat dig ett av de mest kraftfulla verktyg som finns och du kan använda dig av det när du vill. Varje gång du känner ångesten komma krypande så ändrar du kroppen till det läge som står för att vara lugn och glad, och var noga med detaljerna, som andning och ansiktsuttryck. Du kommer att märka hur kraftfullt det är.

2. Boka in andra lite halvläskiga saker under tiden innan resan. Det sämsta du kan göra är att bara sitta hemma och ”ladda” för resan. Utmana dig istället så ofta du kan, gärna varje dag, med saker som känns lite obekväma, men inte värre än att de är genomförbara. Våga tänja på gränserna. Detta gör dels att du tränar inför resan och dels att du inte har tid att ladda på en massa ångest inför själva resan eftersom du är upptagen med andra läskiga saker mest hela tiden.

3. Leta reda på minst fem riktigt positiva, roliga, spännande, utvecklande och givande saker som resan kommer att ge och fokusera på dem och hur mycket det kommer att ge dig att få uppleva dem och ha dem med dig framöver.

4. Skaffa dig några nödutgångar. Ta reda på hur du ska hantera om allting skulle gå åt pipan och du måste ställa in eller avbryta resan i olika lägen. Ta reda på hur du enklast kan åka hem igen, avgångar, biljettombokningar, vad du ska säga till släkten osv. Det är inte meningen att du ska behöva använda dig av de här nödutgångarna, men bara vetskapen att du har dem kommer att göra att du känner dig tryggare och lugnare. Du vet att du kan och får, och just därför kommer du inte att behöva.

Lycka till, det kommer att gå jättebra!
/C

Reply
Charlotta 30 augusti, 2016 - 00:01

Tack så mycket för tipsen – jag ska använda mig av dem! Och tack för din uppmuntran.
Jag behöver kanske lite återkoppling när jag har prövat dem ett tag – hoppas att det är ok att återkomma då.

Reply
Charlotta 30 augusti, 2016 - 09:03

Självklart är det ok!
/C

Reply
Karin 4 november, 2016 - 23:36

Tack för en bra blogg. Den är ett fint stöd. Tack för att du delar med dig. Allt gott. /Karin

Reply
Charlotta 4 november, 2016 - 23:41

Välkommen hit Karin, och tack för att du läser! 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI